Duurtest Hyundai Ioniq 5N: voor deze 'ronkende' EV is geen alternatief
Onze autotester Rutger heeft twee weken lang de heftigste Hyundai tot zijn beschikking: de Ioniq 5N. 650 pk elektrische superpowers. Maar ook optioneel motorgeluid en schakelgevoel. Moet dat nou?
Het grootste voordeel van de Hyundai Ioniq 5N? Bij elke discussie waarin iemand die nog nooit elektrisch gereden heeft beweert dat ie het motorgeluid of het schakelen mist, kun je naar deze auto wijzen. Die lost dat "probleem" op.
Persoonlijk vind ik de stilte één van de meest aantrekkelijke eigenschappen van elektrische auto's, maar die keuze heb je in deze dus ook. Want hij hoeft geen herrie te maken. De afgelopen twee weken is de noviteit nog niet helemaal uitgewerkt. Ik heb regelmatig op de knop gedrukt die motorgeluiden en schakelen aanzette. Het blijft leuk, het blijft raar en onwerkelijk, maar het blijft vooral ook fijn dat het weer uit kan.
Net stoer genoeg
Wat ook leuk blijft, zijn de looks van deze auto. Ik vind de Ioniq 5 sowieso prachtig, maar deze N-versie is nog fraaier. Aan de voorkant zijn de plasticky grijze onderdelen vervangen, aan de zijkant loopt een smaakvolle streep, aan de achterkant steekt taartschep van een diffuser uit en de auto staat voor en achter op de breedste sloffen die je je voor kunt stellen. Wat mij betreft heeft de N in deze matwitte kleur de perfecte verhouding tussen scherp modern design en kinderachtige race-details. Zo is het interieur sober zwart, zijn de kuipstoelen nog best comfortabel, maar hebben ze wel een led-verlicht N-logootje.
Er is geen andere elektrische auto die precies doet wat de 5N doet. Je kunt een Model S Plaid kopen voor meer geld, maar die bromt niet en ziet er niet zo dik uit. Een Ford Mustang Mach E GT is minder heftig, oogt minder intens en bromt wel, maar schakelt niet. De 5N is 1-of-1.
Geen denkbaar alternatief
Na twee weken kom ik tot de conclusie: als je in de markt bent voor een auto als deze, dan is er maar 1 optie: deze. Een prachtige cirkelredenering. Maar zou je je na een paar maanden niet af gaan vragen of je met de goedkopere all-wheel drive-variant met 325 pk niet genoeg auto hebt. Je krijgt 100 kilometer meer rijbereik, maar levert het fraaie sportexterieur in, de mooie kuipstoelen, 1,8 seconden van de sprint naar 100 en het gebrom en geschakel.
De calvinist in mij zegt: natuurlijk houd je die €13K in de zak, maar in mijn achterhoofd hoor ik ook een kleuterstem die roept: ben je gek geworden, we willen raggen, gieren en brullen.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.