Slecht nieuws voor de dubbers van IMAX: AI neemt hun werk over
Met de groeiende vraag naar niet-Engelstalige content zet IMAX kunstmatige intelligentie in voor spraakvertaling en dubbing van zijn originele producties wereldwijd. Hier kiest het voor om nieuwe markten aan te boren en kosten te besparen.
Vraag je het de leiders in AI, dan zeggen zij vaak dat vooral repetitieve of gevaarlijke banen als eerste worden geautomatiseerd. Hoewel professionele dubbers het wellicht niet eens zijn met deze karakterisering, is hun vakgebied wel een van de eersten die door AI wordt overgenomen. Bij IMAX althans. Het bedrijf heeft aangekondigd samen te werken met Camb.ai, een in Dubai gevestigde startup die geavanceerde AI-oplossingen biedt voor spraakvertaling en dubbing. De technologie is al intern getest en wordt gefaseerd uitgerold, te beginnen met veelgebruikte talen.
Internationaal publiek
Volgens PwC zal de entertainmentindustrie de komende vijf jaar doorgroeien tot een waarde van 3,2 biljoen euro. Wat vooral opvalt, is de stijgende populariteit van niet-Engelstalige content, zelfs in traditionele Engelstalige markten zoals de VS, het VK en Canada. Netflix rapporteerde bijvoorbeeld een groei van 90% in de consumptie van niet-Engelstalige content in het VK gedurende de afgelopen drie jaar. IMAX lijkt nu dus in te spelen op deze trend door de AI-technologie van Camb.ai in te zetten als automatische vertaler. Mark Welton, president van IMAX Global Theatres, benadrukt dat de samenwerking zowel gericht is op kostenbesparing als op het vergroten van de toegankelijkheid van IMAX-producties.
Slechts het begin
Het zal niemand zijn ontgaan dat AI het afgelopen jaar een enorme sprong heeft gemaakt in het automatiseren van mediacontent. Vorig jaar werd bijvoorbeeld al bekend dat Spotify zijn podcasts vertaalt met behulp van AI. Daarnaast toonde onze eigen redacteur Eric eerder dit jaar al aan hoe eenvoudig het is om zichzelf met behulp van AI te reproduceren. Terwijl bedrijven zoals IMAX deze technologie inzetten om kosten te drukken, betekent dit ook een ingrijpende verandering voor de markten waarin zij werken.
De combinatie van kostenbesparing - en onze drang als consumenten naar de laagste prijs - zal de ontwikkeling van AI versnellen. Concurrenten zullen moeten volgen, waardoor dit kat-en-muisspel de veranderingen alleen maar verder zal aanwakkeren, te beginnen in de entertainmentindustrie.
Volg meer nieuws over streamingdiensten en mis niets met het Bright WhatsApp-kanaal.