Mercedes-Benz werkt aan autolak met minuscule zonnepanelen
'Zonnelak', autolak met een fotovoltaïsche laag die energie kan opwekken. Mercedes-Benz experimenteert ermee en denkt er jaarlijks zo'n 12.000 kilometers aan stroom mee kan opwekken.
Er zijn al vaker zonne-auto's geprobeerd, maar die zijn tot nu toe nooit echt succesvol. Het Nederlandse Lightyear ging failliet en maakte een doorstart, het Duitse Sion kon het ook niet waarmaken. En toch ziet uitgerekend Mercedes-Benz ook wel iets in een elektrische auto die kan bijladen aan de zon. Alleen dan niet door het dak vol te leggen met zonnepanelen, maar door de fotovoltaïsche cellen in de autolak te verwerken.
Het Duitse automerk geeft een kijkje in zijn keuken en blikt vooruit op de auto's van de toekomst. Die zouden volgens Mercedes weleens 'solarlak' kunnen hebben, autolak met zonnemodules van 5 micrometer dik: tien keer dunner dan een menselijke haar. Als een 'flinterdun laagje pasta' kunnen die flinterdunne zonnecellen op de carrosserie van een elektrische auto worden aangebracht, legt Mercedes-Benz uit.
Flinke opbrengsten bij grote auto
Als de volledige carrosserie wordt voorzien van de solarlak, kunnen de opbrengsten best oplopen. Net als de zonnepanelen op onze daken heeft ook de solarlak een rendement van zo'n 20 procent. Op een oppervlak van 11 vierkante meter (een middelgrote SUV) kan de lak onder ideale omstandigheden energie produceren voor 12.000 elektrische kilometers per jaar.
Mercedes zegt er wel meteen bij die omstandigheden de prestaties behoorlijk beïnvloeden. In het vaker regenachtige Stuttgart zou men 62 procent van de rit op zonne-energie kunnen afleggen, in het zonnige Los Angeles zou 'een groot deel van de ritten' op zonne-energie gereden kunnen worden. Mercedes-Benz zegt er helaas niet bij hoe ver het onderzoek al gevorderd is, en wanneer we onze auto's echt kunnen laten lakken met een laagje zonnepanelen. Eerder kwam Mercedes ook al met conceptauto Vision EQXX, die mede dankzij zonnepanelen duizend kilometer op een enkele lading zou moeten halen.
Meer toekomstvisie: AR en AI
Mercedes verwacht nog veel meer opvallende dingen van toekomstige auto's. Zo verwacht de automaker dat wagens in de toekomst overweg kunnen met AR-brillen van allerlei merken. En niet alleen voor de passagiers: juist ook de chauffeur zou dankzij een AR-bril veiliger, duidelijker en met minder afleiding moeten kunnen rijden.
Kunstleer en zijde met biotechnologie moeten de milieu-impact van auto's beperken bovenop efficiëntere auto's. En zelfs de rem wordt door Mercedes opnieuw uitgevonden: niet langer op het wiel, maar op de assen van de auto. Dat zou meer energie opvangen bij regeneratief remmen van elektrische auto's, de rem zou langer meegaan en er zou ook nog eens geen fijnstof worden uitgestoten.
Hoewel Mercedes-Benz op deze innovaties nog geen jaartal plakt, heeft het wel enkele vooruitblikken voor verkeer in grote steden, en dat is allemaal 2040+. Waarschijnlijk nog even geduld dus.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.