Honda werkt aan EV-batterij die 1000 kilometer op één lading moet halen
Omdat range anxiety ondanks snelladen toch een probleem blijft, werkt Honda aan een nieuw type batterij voor elektrische auto's dat het bereik tot 1000 kilometer zou moeten brengen.
De batterij van Honda is een solid state-batterij. Die nieuwe generatie batterijen is nog volop in ontwikkeling maar moet uiteindelijk de huidige lithium-ion batterijen gaan vervangen. Solid state gebruikt in tegenstelling tot lithium-ion geen vloeistof als verbinding tussen de twee polen, maar een vaste stof. Dat geeft een hogere energiedichtheid, zorgt dat de batterij tegen hogere temperaturen bestand is en dus sneller kan laden en ook de levensduur van solid state moet langer zijn.
En het bereik dus groter, zegt Honda in een bij een presentatie over accu's in zijn nieuwe accufabriek in het Japanse Sakura City, meldt Automotive News. Honda wil tegen 2030 solide state-batterijen maken die goed zijn voor een bereik tot 1000 kilometer. De grotere doorbraak zit 'm echter in het formaat: door die hogere energiedichtheid van solid state, haal je dat bereik op een accu die het formaat van een huidige batterij met het halve bereik heeft.
Kleiner, maar ook goedkoper
Honda stelt dan ook dat het straks batterijen met een huidig bereik van meer dan 500 kilometer kan maken, maar dan met de helft van het aantal kilowattuur van die huidige batterijen. En ook aan het laden wordt al gedacht, want een accu van 1000 kilometer zal ook wel langer moeten laden, toch? Oo niet, want Honda stelt dat de batterijen hogere laadvermogens aankunnen, en dus zitten ze straks ook snel weer vol.
Geen nadelen dan? Het lijkt er niet op, want volgen de Japanners zijn de solid state-accu's straks goedkoper dan de huidige lithium-ion batterijen. Honda denkt aan 25 procent goedkoper, mede omdat er bij solid state minder beroep wordt gedaan op lithium en zeldzame aardmetalen. Op de lange termijn wil Honda in 2040 zelfs een solid state-accu bieden die 40 procent goedkoper is dan huidige batterijen, 60 procent kleiner en met een bereik van 1250 kilometer.
Het is nog wel even wachten totdat deze nieuwe batterijen beschikbaar zijn. Honda is nog volop bezig met de ontwikkeling, en de huidige exemplaren zijn 100 keer kleiner dan wat er straks in auto's moet komen te zitten. Maar 2030 duurt ook nog wel een paar jaar.
Meer nieuws over batterijen en mis niets met onze Bright-app.