©CarLOS

Deze elektrische bakfiets is opvouwbaar

Deze elektrische bakfiets kan je opvouwen, maar er is één nadeel

12 december 2024 om 23:02
Update: 12 december 2024 om 23:19

Bakfietsen staan erom bekend dat ze veel ruimte innemen, zowel op het fietspad als in de schuur. De nieuwe elektrische bakfiets van de Duitse e-bike-fabrikant CAR.LOS heeft dat laatste probleem opgelost door hem opvouwbaar te maken.

De CAR.LOS V.1 is behalve een elektrische bakfiets ook een vouwfiets. Als je hem wil opbergen, kan je de bak aan de voorkant eraf halen, het stuur omlaagklappen, het zadel naar beneden zetten en de fiets in tweeën vouwen. Zo is de bakfiets in een keer een stuk kleiner.

Te zwaar om mee te slepen

Er is wel een klein probleem met de vouwbakfiets: hij weegt maar liefst 34 kilogram. Je kan hem dus niet net zo makkelijk meenemen als een gewone vouwfiets. Toch is het vouwen handig om de fiets achterin de auto te kunnen leggen of om te zorgen dat hij minder ruimte inneemt in de schuur.

CAR.LOS zegt op zijn site dat je hem zelfs mee zou kunnen nemen in het openbaar vervoer, maar dan moet je wel al het gewicht meeslepen. Bovendien mag hij in de treinen van NS niet mee als vouwfiets, omdat hij ingeklapt 108 bij 44 cm is en daarmee te groot is om als vouwfiets door te gaan.

Traploze versnellingsnaaf en schijfremmen

De bakfiets beschikt over prima onderdelen. Een BROSE Drive-T middenmotor voorziet de fiets van trapondersteuning en in het achterwiel is de traploze ENVIOLO N380 Cargo-versnellingsnaaf verwerkt. Verder zitten er hydraulische schijfremmen van Magura op en CAR.LOS zegt dat er een 522 Wh-batterij onder de bak verwerkt zit.

Hopelijk heeft het bedrijf ook goed nagedacht over hoe het vouwmechanisme zo stevig mogelijk kan zijn, want er zijn al genoeg andere bakfietsen die ook zonder vouwmechanisme doormidden braken. Het lijkt niet de bedoeling om personen te vervoeren in de bak voorop, want daar staat niets over op de site. De bak is er waarschijnlijk ook te klein voor.

Duits merk komt ook naar Nederland

De elektrische bakfiets is er in twee varianten: de Full kost 5199 euro en de Basic is er voor 4799 euro. Alleen bij de eerste krijg je de bak ook daadwerkelijk bij je bakfiets. Verder kan je kiezen uit een geel, zwart of blauwgrijzig model.

CAR.LOS richtte zich tot nu toe vooral op de Duitse markt, maar het bedrijf is sinds kort ook in Nederland actief.

Lees meer over e-bikes en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.