©DS

Heeft DS met de N°8 de essentie van luxe terug gevonden?

Heeft DS met de N°8 de essentie van luxe terug gevonden?

Vandaag om 10:56
Laatste update: om 11:26

DS heeft sinds zijn inceptie moeite gehad om een plekje voor zichzelf tussen de concurrentie te vinden. Is de DS N°8 het antwoord?

De DS N°8 is geen doorsnee elektrische SUV. Hij heeft de naam van een parfum. Oogt alsof hij ontworpen is door iemand die normaliter boutiquehotels designed en hij is niet Chinees. 

Het nieuwe vlaggenschip van het luxemerk van Stellantis moet ons eindelijk laten doorgronden waar het merk voor staat. Met een actieradius tot wel 750 kilometer, een gestroomlijnd design en een interieur dat Franse luxe uitstraalt, wil DS Automobiles een nieuwe standaard zetten in premium elektrisch rijden

750 kilometer zonder stress

De DS N°8 heeft een opvallend laag energieverbruik van 12,9 kWh/100 km (WLTP). Hierdoor kun je bijna de gehele afstand tussen Parijs en Lyon rijden zonder bijladen (als je geen 130 rijdt dan).

Met een snellaadvermogen van 160 kW tank je in 27 minuten genoeg stroom voor 80% batterijcapaciteit. Lange ritten worden een eitje. DS belooft dat je in het allergrootste comfort kilometers aflegt.

Franse finesse en hightech

Het design van de DS N°8 is geïnspireerd op de DS Aero Sport Lounge-conceptauto. Deze SUV-coupé combineert strakke lijnen met aerodynamica. De lichtsignaturen – zowel voor als achter – zijn futuristisch én functioneel. Binnenin ademt het interieur de ‘French Art of Travel’, met hoogwaardige materialen zoals gerecycled Alcantara en nappaleer met horlogebandmotief. Zelfs het stiksel oogt als een kunstwerkje.

De DS N°8 biedt een enorme lijst met geavanceerde rijhulpsystemen zoals DS Drive Assist 2.0, Wrong Pedal Prevention, In Crash Braking (automatisch remmen als de airbags geklapt zijn), Active Lane Change Assist, DS Pixel Vision (niet verblindend grootlicht) en een nachtzichtcamera. Het 16-inch touchscreen met DS Iris System 2.0 ondersteunt spraakherkenning en ChatGPT. We zijn benieuwd hoe dat geïmplementeerd is en of ChatGPT wat minder langdradig is in de auto dan in de eigen app.

Efficiënt en krachtig

Met een vermogen tot 350 pk en de keuze voor voor- of vierwielaandrijving accelereert de snelste DS N°8 in slechts 5,4 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is gelimiteerd op 180 km/u. De goedkoopste variant van de auto heeft een 74 kWh accu voor een rijbereik van officieel 572 kilometer. Wat ongebruikelijk voor dit segment is die DS voorwielaangedreven.

De FWD High Range is dat ook, maar heeft een grotere accu van 97 kWh voor een rijbereik van 750 kilometer officieel. De vierwielaangedreven variant heeft dezelfde accu, maar is minder zuinig en komt dus tot 686 kilometer.

Met een introductie halverwege 2025 moeten we nog even wachten op dit vlaggenschip van DS Automobiles.

Lees meer over elektrische auto's en mis niets met de Bright-app.