©Freepik

Tesla's nieuwe boordcomputer heeft last van kortsluiting

Boordcomputer van Tesla kampt met kortsluiting - terugroepactie niet uitgesloten

16 december om 22:13
Laatste update: 16 december om 22:20

Nieuwe auto's van Tesla kampen met ernstige storingen in hun boordcomputer. Volgens bronnen achter de schermen zorgt dit voor grote druk op Tesla's serviceafdelingen. Het probleem is zo erg dat een terugroepactie niet wordt uitgesloten.

In de afgelopen weken hebben meerdere nieuwe Tesla-eigenaren computerstoringen in hun gloednieuwe auto's gemeld. Uit onderzoek blijkt dat een kortsluiting de boosdoener is, maar de exacte oorzaak moet nog worden vastgesteld. Het vermoeden is dat het probleem zich voordoet tijdens het automatisch afstellen van de camera’s.

De storing doet zich voor in de nieuwe versie van Tesla's HW4-boordcomputer, ook wel AI4 genoemd. Het is bovendien nog niet duidelijk of een software-update voldoende zal zijn om het probleem op afstand op te lossen. 

Ernstige gevolgen

Tesla-eigenaren melden dat deze storingen vaak optreden binnen de eerste honderden kilometers. Bovendien gaat het niet om slechts een vervelend waarschuwingslampje of een geluidje. Belangrijke functies zoals actieve veiligheidssystemen, camera's, GPS, navigatie en zelfs actieradiusberekeningen vallen uit als gevolg van de storing.

Bronnen binnen Tesla geven aan Electrek aan dat het grootschalig probleem is en dat het betrekking heeft op alle auto's die de afgelopen maanden zijn gebouwd met deze nieuwe hardware.

Serviceafdeling Tesla overbelast

Hoewel Tesla zelf nog geen officiële servicemelding heeft vrijgegeven, hebben twee bronnen tegen Electrek gezegd dat Tesla momenteel een groot aantal klachten ontvangt over dit probleem. Medewerkers van Tesla Service zouden bovendien de expliciete instructies hebben gekregen om eventuele veiligheidszorgen te minimaliseren, om te voorkomen dat klanten denken dat hun nieuwe auto’s onbruikbaar zijn.

De timing is verre van ideaal: Tesla probeert tegen het einde van het jaar een recordaantal auto’s te leveren om te voorkomen dat de jaarcijfers inzakken – iets wat in een decennium niet eerder is gebeurd. Het is momenteel nog niet duidelijk of Tesla het probleem formeel heeft gemeld bij de Amerikaanse toezichthouder NHTSA. Een defect aan de achteruitrijcamera is in strijd met de wet en zou dus tot een terugroepactie kunnen leiden.

Tijdelijke oplossingen

Hoewel het vervangen van de computers de meest voor de hand liggende oplossing lijkt, onderzoekt Tesla de mogelijkheid om via een software-update een tijdelijke oplossing te bieden. Serviceafdelingen worden echter al overspoeld met afspraken, waardoor nieuwe servicebeurten vaak pas volgend jaar ingepland kunnen worden.

De problemen kunnen het vertrouwen van Tesla-klanten op de lange termijn flink schaden – en daarmee ook de reputatie van het automerk. Het bedrijf zou binnenkort zijn nieuwe elektrische auto, de betaalbaardere Tesla Model Q, willen aankondigen. 

Volg meer nieuws over Tesla en blijf op de hoogte met het Bright WhatsApp-kanaal.