Onderzoek naar fataal ongeluk Tesla Model X

Onderzoek naar fataal ongeluk Tesla Model X
28 maart 2018 om 14:27
Laatste update: 28 maart 2018 om 14:27

Tesla heeft de schijnwerpers op zich gericht. Na een ongeluk met een Model X waarbij een dode viel, gaat de Amerikaanse toezichthouder onderzoek doen.

Het ongeluk gebeurde in Californië, de Model X botste tegen een betonnen wegafscheiding. De auto vloog vervolgens in brand, de bestuurder overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen, schrijft Reuters.

Het is onduidelijk wat de oorzaak is van het ongeluk, dat wordt onderzocht door de Transportation Safety Board, de Amerikaanse evenknie van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. In een blog meldt Tesla dat het vanwege extreme schade nog niet mogelijk was om de gegevens van de boordcomputer uit te lezen.

Autopilot of niet?

Met die gegevens wordt bijvoorbeeld duidelijk of de auto op de automatische piloot reed of niet. Het bedrijf voegt daar aan toe dat uit data van andere Tesla's blijkt dat er alleen dit jaar zo'n 20.000 keer Tesla's op de automatische piloot over hetzelfde stuk weg zijn gereden, zonder dat er een ongeluk gebeurde.

De crash was niet het enige slechte nieuws voor Tesla. Tot overmaat van ramp heeft kredietratingbureau Moody's de beoordeling van Tesla's kredietwaardigheid verlaagd, van B2 naar B3. Het gevolg van beide slechte berichten: beleggers verkochten hun aandelen, de koers daalde met ruim 8 procent.

Model 3-productie

De reden voor Moody' afwaardering is de productie van het nieuwste model, de Model 3. Tesla haalt kwartaal na kwartaal niet het beloofde productieaantal. Doel is om 5000 auto's per week te bouwen, maar vanwege problemen in de fabriek waren dat er in het derde kwartaal van vorig jaar slechts 360 in het totaal en pas in het laatste kwartaal van vorig jaar werd een aantal van 1000 per week gehaald. 

Moody's waarschuwt behalve voor de tegenvallende productie ook voor financiële problemen, schrijft Reuters. Er wordt veel geld uitgegeven en bovendien nadert het einde van de looptijd van obligaties die het bedrijf heeft uitgegeven. Dat betekent dat de houders van die obligaties ze mogen omzetten naar aandelen of kapitaal. Als beleggers voor dat laatste kiezen, moet Tesla weer kapitaal ophalen.


Subscribe je ook op ons YouTube-kanaal

Lees meer over:

Deel via