Elektrische Jaguar I-Pace is enige in zijn klasse
Tesla heeft er een concurrent bij: Jaguar verkoopt nu de I-Pace, een elektrische SUV met een groot bereik.
Eindelijk heeft Tesla iets in de achteruitkijkspiegel: de Jaguar I-Pace, een elektrische sportieve SUV met een bereik van 480 kilometer volgens de nieuwe meetcyclus. Qua formaat, prijs (80.000 euro) en model is het de enige in zijn klasse. Tesla's Model S is immers een hatchback (met de looks van een sedan) en de Model X is een gigantische zevenzitter. De Opel Ampera E en de Nissan Leaf zijn een slag kleiner, minder luxe en hebben een derde minder accucapaciteit.
De Jaguar heeft eenzelfde opzet als de Tesla's: een 90kWu-accu en twee elektromotoren om zo slim mogelijk van energie gebruik te maken én tegelijk het voordeel van vierwielaandrijving te hebben. De koppel is gigantisch met 696 Nm en accelereren gaat met van 0 tot 100 km/u in een relatief beschaafde 4,8 seconden.
Jaguar heeft een groot voordeel ten opzichte van Tesla: het bedrijf heeft een decennialange ervaring in het bouwen van flinke aantallen auto's. Dat lukt de Amerikaanse automaker nog altijd niet, maar het zou Jaguar geen echte problemen moeten opleveren. De afgelopen jaren zijn de Engelsen ook steeds beter geworden in kwalitatief sterke en mooie interieurs.
Laadpalen
Waar Jaguar het voorlopig af moet leggen is met de laadinfrastructuur. Tesla heeft een eigen superchargernetwerk, waar met 145 kW geladen kan worden. De superchargers zijn bovendien geïntegreerd in de navigatie. Nederlandse Jaguar-eigenaren moeten het met de Fastned-laders doen. Die worden de komende tijd geüpgrade van 50kW naar 350 kW, maar de I-Pace kan op maximaal 100 kW laden.
In het buitenland is het netwerk aan laders minder dicht en is het altijd uitvogelen of je met je Nederlandse laadpasje kunt laden of niet. Dat zal de komende jaren verbeteren, maar de I-Pace-eigenaar van het eerste uur krijgt ongetwijfeld nog wat van het pionieren mee.
Alexa en updates
Enkele functies van de Jaguar I-Pace zijn pratend tegen Amazons slimme assistent Alexa te bedienen. Zo kun je straks thuis op de bank vragen of de auto al opgeladen is, of hij op slot staat en meer. Ook bekend voor de Tesla-rijder: de online updates. Je hoeft niet langer naar de dealer voor een upgrade van het systeem. Je wordt wakker en je auto heeft er plots een paar features bij.
De I-Pace is te bestellen in drie uitvoeringen (de instap S, de SE en de meest luxe HSE). Daarnaast is er een First Edition waar je wat extra's voor je euro's krijgt.
Lees ook:
Hyundai's elektrische Kona krijgt 470km bereik
Commentaar: werd Tesla maar ingehaald
Bekijk ook onze eerste indruk van de Opel Ampera E: