Hyundai's elektrische Kona krijgt 470km bereik
Opel heeft met de Ampera E een slecht leverbare Tesla Model 3-rivaal, maar nu lanceert Hyundai de Kona Electric met een nog grotere accu.
Hyundai maakt met de Ioniq Electric al een serieuze en betaalbare elektrische auto. Voor de meeste mensen is het accupakket met officieel 280 kilometer bereik, meer dan genoeg. Alleen weten mensen dat niet en wachten ze onder andere op de Opel Ampera E. Maar nu komt Hyundai ook met een elektrische auto met een groter bereik: de Kona Electric.
De Kona Electric heeft standaard een 39kWu-accu die je al tegen de 300 km bereik zou moeten geven. Maar er komt ook een versie met een grotere accu: 64kWu. Nog groter dan het pakket in de Opel. Het officiële bereik is dan ook 470 kilometer. Bereik is zo geen reden meer om nog op benzine te rijden. Uiteraard kan de auto snelladen, al is nog niet bekend of hij overweg kan met de nieuwe 150 kW-laders die Fastned gaat plaatsen. De berekening suggereert dat de Kona Electric met 50 kW laadt.
Alle versies krijgen een flink 7 inch scherm aan boord voor infotainment. Voor wie dat te klein is, levert Hyundai een 8 inch versie als optie. Ook de klokken zijn vervangen door een scherm en wie dan nog niet genoeg info voor z'n snufferd heeft, kan kiezen voor een head-up display.
De Kona is in mijn ogen niet moeders mooiste, alhoewel er wel een bijzondere vermelding mag zijn voor de velgen, die bij de meeste eco-auto's klein en visueel gesloten zijn als wieldoppen. De Kona weet dat knap te verbergen met een two-tone velg.
Het mooiste nieuws is dat de auto deze zomer al te koop is. Het is hopen en bidden dat Hyundai beter aan de vraag kan voldoen dan Opel. Op basis van het accupakket vermoed ik dat de Kona Electric met het grote pakket zeker 40.000 euro zal kosten.
Lees ook:
Duurtest Opel Ampera E: nog niet te leveren aanrader
Lees ook onze autotests in de rubriek Duurtest