YouTube toont nog altijd reclame bij extremistische kanalen

20 april 2018 om 07:49
Laatste update: 26 april 2018 om 12:00

YouTube plaatst nog steeds advertenties van grote merken en overheidsinstanties bij extremistische kanalen.

Dat blijkt uit onderzoek door CNN. Volgens de nieuwszender duiken de reclames van Amerikaanse overheidsinstellingen en bedrijven als Adidas, Netflix en Cisco op bij YouTube-kanalen van racisten, complotdenkers en pedofielen. Ook het kanaal Red Star TV, dat Noord-Koreaanse propaganda verspreidt, kreeg advertentiegelden binnen.

De onthulling van CNN is pijnlijk voor YouTube. De videosite kwam al eerder onder vuur te liggen, bijvoorbeeld omdat er reclames verschenen bij video’s van ISIS-sympathisanten en nazi’s. Eind vorig jaar schorten bedrijven als Adidas, Mars en HP hun reclamecampagnes op omdat hun advertenties verschenen bij video’s gericht op pedofielen.

Eerder dit jaar nam YouTube maatregelen om te voorkomen dat bedrijven opnieuw in verlegenheid zouden kunnen worden gebracht vanwege advertenties bij ‘ongepaste video’s’. Controversiële kanalen kunnen sindsdien geen reclames meer vertonen.

Nazi

Het CNN-onderzoek toont nu aan dat het nog steeds af en toe misgaat. Zo verschenen er commercials van Disney, Nissan en 20th Century Fox Film bij een kanaal van de neonazi Brian Ruhe.

Ruhe, die liever geen neonazi wil worden genoemd omdat hij zichzelf een echte nazi vindt, heeft op zijn kanaal onder meer een video waarin de bekende rechts-extremist David Duke de genetische verschillen tussen witte en zwarte mensen bespreekt. In de commercial van Disney en Nissan die bij deze video werd vertoond, wees een bestuurder van Disney op het belang van diversiteit in de filmindustrie.

Lees ook:

YouTube gaat complotvideo's toelichten

YouTube zegt sorry voor complotvideo in trendinglijst

YouTube Kids staat vol met complotvideo's

Lees meer over:

Deel via