'Facebook lanceert slimme speaker eerst buiten de VS'
Vanwege alle privacyzorgen zou Facebook zijn slimme luidsprekers mogelijk eerst internationaal willen lanceren en nog niet in de VS.
CNBC meldt dat Facebook nog altijd twijfelt over de lancering van zijn eerste slimme speaker. De introductie is eerder al uitgesteld vanwege het dataschandaal rond Cambridge Analytica. Bronnen van CNBC zeggen dat Facebook de slimme luidsprekers mogelijk eerst internationaal lanceert, waarna de apparaten pas op een later moment naar Amerikaanse huiskamers zouden komen. De reden is opnieuw de nasleep van het Cambridge Analytica-schandaal, waardoor burgers en politici extra zijn gefocust op privacy en datagebruik.
Facebook gaat met de slimme luidspreker de concurrentie aan met de Amazon Echo- en de Google Home-luidsprekers. Maar tijdens Facebooks jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie FB deze week heeft het bedrijf er met geen woord over gerept. Facebook beseft dat dit niet het juiste moment is om een luidspreker te lanceren die 24 uur per dag in de huiskamer zou kunnen meeluisteren.
Met ingebouwd scherm
De Facebook-speaker zou 499 dollar moeten kosten en de naam Portal krijgen. Portal zou, net als Amazons Echo Show, uitgerust zijn met een touchscreen, maar die van de Facebook-speaker zou vrij groot zijn: 15,6 inch. Een tweede product zou een eenvoudigere slimme luidspreker zonder ingebouwd scherm zijn. Beide speakers zouden volgens CNBC met Facebooks slimme assistent werken.
Bekijk ook onze review van de Apple Homepod: