De Tesla die in maart tegen een betonnen wegafscheiding in Californië aanreed, versnelde kort voor het fatale ongeluk.
Dat blijkt uit de voorlopige bevindingen van de National Transportation Safety Board (NTSB). De Tesla Model X, die op het moment van het ongeval op Autopilot stond, stuurde naar links en versnelde naar 71 mijl per uur (114 kilometer per uur). Vlak voor het ongeluk hield de auto zich nog aan de maximumsnelheid die op de betreffende weg geldt: 65 mijl (105 kilometer) per uur.
Voordat de Tesla besloot uit te wijken, volgde de auto een ander voertuig. Volgens de NTSB had de bestuurder van de Tesla, Apple-engineer Wei Huang, zijn handen in de laatste zes seconden voor de crash niet aan het stuur. Door de botsing met de betonnen wegafscheiding draaide de Tesla in de rondte, waarna er botsingen plaatsvonden met twee andere auto’s: een Mazda 3 en een Audi A4.
Verwondingen
Bij het ongeval vloog de 400-volt batterij van de Tesla in brand. Omstanders slaagden er in om Hang uit de auto te halen voordat het voertuig uitbrandde. De automobilist werd overgebracht naar een ziekenhuis waar hij aan zijn verwondingen overleed. De bestuurder van de Mazda raakte lichtgewond en de Audi-rijder kwam er zonder kleerscheuren vanaf.
Tesla wil niet reageren op de voorlopige onderzoeksresultaten van de NTSB. In april besloot de NTSB niet langer te betrekken bij het onderzoek naar het ongeval, omdat Tesla al onderzoeksresultaten naar buiten gebracht zonder dat de veiligheidsinstantie daarvoor toestemming had gegeven.