Nissan Leaf-concurrent

Elektrische Hyundai Kona: scherpe prijs voor grote accu

Hyundai Kona elektrische auto prijzen nederland
21 juni 2018 om 10:03
Laatste update: 21 juni 2018 om 17:17

Hyundai heeft de prijzen voor de elektrische Kona bekendgemaakt. Hij kost onder de 40 duizend euro, voor een auto met een accu van 64 kWu. Dat is de accucapaciteit van de nieuwe en de oude Nissan Leaf samen.

De Hyundai Kona is een veelbelovende elektrische auto: een SUV met een 64 kWu accu. Ter vergelijking: de Nissan Leaf, die we momenteel testen, heeft er eentje van 40 kWu. In eerste instantie beloofden de Koreanen dat de auto in ons land onder de 50.000 euro zou blijven, maar daar gaan nog 10.000 euro's vanaf. De Kona zal voor net onder de 40.000 euro verkrijgbaar zijn.

Dat is goed nieuws voor wie overweegt om elektrisch te rijden, want de Nissan Leaf is maar €2500 goedkoper. Zeker in de lease ga je weinig merken van dat verschil. Het grotere accupakket is een welkome bonus. Het maakt vakantieritten prettiger omdat je twee uur op de snelweg kan zitten voor je moet bijladen en de accuduur zal beter zijn, omdat je minder vaak hoeft te laden. Nissan kan aan de bak. Het bedrijf komt later dit jaar met een 60 kWu-versie van zijn Leaf.

De instapper van de Kona kost €39.195. Als we af mogen gaan op de standaard uitvoering van de iOniq, gok ik dat deze versie al aardig compleet zal zijn. De Fashion-uitvoering wordt een tikje duurder: €41.495. Deze goedkopere modellen zijn pas in 2019 beschikbaar, terwijl de Premium-topversie van €44.995 eind augustus al te krijgen is.

Accu verwarmd en gekoeld

Behalve de actieradius van 482 kilometer volgens de WLTP-richtlijnen (546 kilometer NEDC) en minimaal 300 kilometer bij snelwegsnelheden en alle verbruikers aan, heeft de Koreaan nog een troef. De batterij wordt verwarmd en gekoeld, waardoor de snelheden van het laden niet verlaagd worden door hoge batterijtemperaturen.

Gezien het kleine broertje, de iOniq, nu al met 70 kW kan laden, is de kans groot dat ook de Kona met deze snelheden stroom kan slurpen. Hyundai heeft het zelf over 'ongeveer 54 minuten voor 80% lading aan een 100 kWu snellader'.