youtube neil mohan google facebook netflix amazon
Q&A met YouTube-baas

'YouTube wil niet concurreren met Netflix'

8 oktober 2018 om 19:47
Laatste update: 8 oktober 2018 om 19:59

YouTube is geen concurrent van Netflix, zegt Neil Mohan, de chief product officer van YouTube, in gesprek met Bright.

YouTube ontwikkelt al een tijd eigen videoseries. Dat lijkt erg op de strategie van Netflix en Amazon, maar dat is niet zo, zegt Youtube-manager Neil Mohan in gesprek met Bright. "We investeren in YouTubers die al succes hebben op onze site en proberen hen te helpen nieuwe dingen te maken. Daarnaast maken we enkele topseries, zoals Cobra Kai, en spelen we in op genres die al populair zijn op YouTube, zoals muziek, games, comedy, mode en beauty."

Volgens Mohan concurreert YouTube hiermee niet direct met Netflix of Amazon Prime Video. "Wij doen iets heel anders."

Kijken op tv's

Als het dan geen concurrentiestrijd op inhoud is, dan is het dat wel om kijktijd, ook in de huiskamer op het grote scherm. Per dag kijken we in de Europese Unie 180 miljoen uur naar YouTube. Zeventig procent kijken we weliswaar nog steeds op onze smartphones, maar de kijktijd op televisies is in een jaar tijd met 45 procent gegroeid.

Community

YouTube is sinds 2016 ook bezig met het uitrollen en verbeteren van zijn Community-functie. Het moederbedrijf van YouTube, Google, heeft al een paar pogingen gedaan om een populair sociaal netwerk te bouwen. Wie herinnert zich Orkut nog? En wie gebruikt Google+ nu echt?

Volgens Mohan blijft YouTube veel investeren in de community-functies. "De ‘community’ is al erg actief op YouTube en we willen dat versterken. Daar zijn we mee begonnen met de speciale Community-tab, waar je tussen de video’s door allerlei dingen kan delen met de mensen die jouw kanaal volgen."

Om een echt sociaal netwerk te worden, mist Youtube Community nog een paar essentiële functies. Zo kan je nu bijvoorbeeld geen vrienden taggen in reacties. Maar dat zijn functies die mogelijk binnenkort gaan komen. Dan zou YouTube meer op een sociaal netwerk gaan lijken. Dat lijkt een logische stap, nu ook Facebook zich steeds meer richt op langere video's met de functie Facebook Watch en het Instagram-onderdeel IGTV.

Bright vroeg zijn YouTube-volgers wat ze wilden vragen aan Neil Mohan. Hij geeft antwoord op vijf van de vragen in deze video.

Meer tech-video's? Subscribe je op het Bright YouTube-kanaal.