Kia e-Niro: betaalbare elektrische auto met groot bereik
De Koreanen maken gehakt van de elektrische competitie. Met de Kia e-Niro zetten ze na de Hyundai Kona nog een relatief betaalbare elektrische auto op de markt, met 485 kilometer bereik.
Terwijl we helemaal flauw geteased worden door de Europese merken met de elektrische auto's die ze echt heus binnenkort gaan bouwen, zet Kia de e-Niro op de markt. Een elektrische SUV met een 64 kWu accu en daardoor 485 kilometer bereik. Dat is 50 procent meer dan de Renault Zoe en de Nissan Leaf. En ongeveer het dubbele van de Volkswagen e-Golf.
Wie nu aan het kijken is naar een elektrische auto onder de €50.000 komt min of meer zonder uitzondering bij de Koreanen terecht. Het technisch bijna identieke broertje, de Hyundai Kona, is te koop vanaf €40.000. Voor de Kia e-Niro kun je dus vergelijkbare prijzen verwachten.
In mijn ogen is de Niro een stuk fraaier om te zien dan de Kona, maar ook deze elektrische auto is voorzien van een soort worstelmasker in dezelfde kleur als de carrosserie. Fraai is anders. Maar echte alternatieven zijn er niet. De e-Golf kost ongeveer hetzelfde voor een auto met een accu die de helft kleiner is.
De Nissan Leaf kost ongeveer hetzelfde, maar heeft slechts 60% van de accucapaciteit en haalt de laadsnelheden van de Koreaan niet. Die kan maximaal 80 kW laden. In onze test met de Leaf kwam deze nooit boven de 40 kW en bij herhaald laden zakte de snelheid naar 18 kW. Voor wie dat niets zegt: heb je de helft van je accu in de Kona binnen een half uur weer vol. Dan sta je voor hetzelfde bereik met de Leaf al gauw een uur te wachten.
Het zwakste punt van de e-Niro zal naar alle waarschijnlijkheid de verkrijgbaarheid zijn. De Kona heeft nu ook al een levertijd van 6 tot 9 maanden. Verwacht dat zijn broertje niet veel sneller te krijgen zal zijn. Eind dit jaar is hij te koop.