Japans robothotel ontslaat helft robotmedewerkers
Het Japanse robothotel Henn-na heeft de helft van zijn robotwerknemers op straat gezet: de robots zorgen alleen maar voor extra werk voor het menselijk personeel.
Het Japanse robothotel Henn-na opende in 2015 zijn deuren, met de gedachte dat robotmedewerkers goedkoper zouden zijn dan mensen. Nu drieënhalf jaar later heeft het de helft van zijn inmiddels 243 robotmedewerkers op straat gezet. Wat blijkt: de robots leverden meer problemen op dan ze oplosten, schrijft The Wall Street Journal.
Het hotel heeft onder meer een dinorobot achter de incheckbalie in de receptie zitten. Robots in de vorm van poppen beantwoorden in de hotelkamers vragen van gasten. Maar die robots konden geen antwoord geven op vragen die assistenten als Siri, Google Assistant en Alexa wel konden beantwoorden. Geïrriteerde gasten belden daarom steeds naar de servicedesk. Sommige gasten zetten de robots zelfs uit, omdat hun gesnurk als vraag werd opgevat en de robot de gasten met hun antwoord wakker maakte.
Botsingen, mankementen en ongemak
Ook de dinorobots achter de balie zorgen voor meer werk. Menselijk personeel moest alsnog bijspringen om bijvoorbeeld paspoorten van gasten te kopiëren. Robots die de bagage naar de kamers droegen konden maar 24 van de 100 kamers bereiken. Ze kwamen bovendien vaak aan elkaar vast te zitten bij passeren in de gangen.
Ook waren veel robots inmiddels achterhaald en gingen ze snel kapot. "Het is makkelijker nu we niet constant worden gebeld door gasten die problemen met de robots hebben", zegt een hotelmedewerker.
Het Henn-na Hotel is op nieuwere locaties overgestapt naar enkel nuttige robots, zoals een robotarm die bagage in opslagboxen tilt. Ook zetten die hotels in op automatisering zonder robots, zoals automatische deursloten met gezichtsherkenning. Iets minder futuristisch, maar het werkt tenminste.
Kijk ook: worden robots slimmer dan mensen?
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's