De factchecksite Snopes en het persbureau Associated Press (AP) controleren geen berichten meer voor Facebook.
Uit een verklaring die Snopes online heeft gezet, valt op te maken dat de bekende factcheckerssite betwijfelt of de kosten van het controleren van allerhande hoaxes die via Facebook de ronde doen, wel opwegen tegen de baten.
Medewerkers van Snopes klagen onder meer over de omslachtige en tijdrovende manier waarop zij onjuiste berichten handmatig via een speciaal Facebook-dashboard moeten melden.
Snopes, dat vorig jaar 100.000 dollar ontving van Facebook voor het bestrijden van misinformatie, sluit niet uit dat het in de toekomst wel weer in zee gaat met het sociale netwerk. Datzelfde geldt voor AP. Een woordvoerster van het persbureau verklaart tegenover de BBC dat het bedrijf nog altijd in gesprek is met Facebook over “de mogelijkheden om het belangrijke factcheckerswerk te doen”.
Donald Trump
Facebook besloot eind 2016, kort na de verkiezing van Donald Trump, om organisaties te benaderen met het verzoek om te helpen bij het tegengaan van de verspreiding van nepnieuws. Tegenover de BBC verklaart een woordvoerster van het sociale netwerk dat het onverminderd door blijft gaan met de bestrijding van hoaxes.
Het bedrijf werkt naar eigen zeggen samen met 34 factcheck-organisaties, die berichten in 16 verschillende talen controleren. “We zijn van plan het programma dit jaar uit te breiden door nieuwe partners en nieuwe talen toe te voegen.” In Nederland werkt Facebook samen met NU.nl.
Genocide
Het is niet voor het eerst dat het rommelt onder de factcheckers bij Facebook. Eind vorig jaar schreef The Guardian al over teleurgestelde factcheckers die menen dat Facebook veel te weinig gebruik maakt van hun expertise.
Zo zou het bedrijf veel te laat hebben gereageerd op de waarschuwingen over de berichten die via Facebook werden verspreid over de Rohingya, een islamitische minderheid in Myanmar. In 2017 werden de Rohingya het slachtoffer van genocide. Ophitsende berichten op Facebook speelden daarin een belangrijke rol.
Crisis-pr
“Ze hebben ons gebruikt voor hun crisis-pr”, verklaarde Brooke Binkowski, die eerder ook voor Snopes actief was, tegenover The Guardian. Volgens de gedesillusioneerde factcheckers zou Facebook veel meer waarde hechten aan het eigen imago dan aan de bestrijding van misinformatie.
Voor Binkowski was onenigheid over de afspraken met Facebook een van de redenen om te vertrekken bij Snopes.