Oculus kondigt nieuwe VR-bril Rift S aan
Facebook-bedrijf Oculus heeft de opvolger van zijn virtual-realitybril voor pc's onthuld. De Rift S heeft een hogere resolutie en ingebouwde tracking.
De Oculus Rift S is net als zijn voorganger een bril die op een pc aangesloten moet worden. Oculus werkt voor de Rift S samen met Lenovo, zodat de bril sneller geproduceerd kan worden dan zijn eerder slecht leverbare voorganger.
De Rift S heeft een resolutie van 2560 x 1440 pixels, dat is 1280 x 1440 pixels per oog. De originele Rift had een resolutie van 2160 x 1200 pixels, goed voor 1080 x 1200 pixels per oog. De schermpjes zouden wel een lagere verversingssnelheid hebben dan bij de originele Rift: 80 Hz tegenover 90 Hz voorheen.
De bril heeft nu een ingebouwd trackingsysteem, hetzelfde dat ook in de nog te verschijnen losstaande Oculus Quest zit. Door dat systeem hoeven gebruikers geen externe sensoren meer in hun kamer op te hangen om hun positie in de virtuele wereld nauwkeurig te laten bepalen; de bril kan alles zelf.
Omgeving zien vanuit VR-wereld
Dankzij uitwendige camera's krijgt de bril ook de zogenoemde Passthrough+-functie. Spelers kunnen dan de ruimte om hen heen zien terwijl ze de bril op hebben. Zo kunnen makkelijk grenzen worden gesteld aan de ruimte, die ook in games te zien zijn. Dat moet voorkomen dat spelers die opgaan in de virtuele wereld per ongeluk tegen de muur of een tafel lopen. Spelers kunnen altijd makkelijk wisselen tussen een VR-ervaring en beelden van de ruimte om hen heen.
De bril zou ook comfortabeler moeten zitten, en uitwendig licht zou beter tegengehouden moeten worden. De Rift S heeft geen ingebouwde koptelefoon, gebruikers kunnen hun eigen oordopjes aansluiten op de mini-jack. Aansluiten op een pc gebeurt met een enkele kabel van 5 meter lang. De minimale systeemeisen zijn hetzelfde als bij de voorgaande Rift.
De Oculus Rift S wordt dit voorjaar geleverd en kost 499 euro.