De AirPods van Apple blijven met grote afstand de best verkopende draadloze oordopjes.
In het vierde kwartaal van 2018 werden 12,5 miljoen draadloze oordoppen verkocht, berekende marktanalist Counterpoint Research. De Apple AirPods werden zo'n 7,5 miljoen keer verkocht, goed voor een marktaandeel van 60 procent.
Ondanks groeiende concurrentie, loopt Apple vooralsnog mijlenver voor. De overige procent van de markt wordt gedeeld door ruim 15 andere makers van draadloze koptelefoons. De grootste concurrent van Apple is Jabra, met een marktaandeel van rond de 14 procent.
Volgens Counterpoint doen naast Jabra vooral Samsung en de kleine merken JLab, iQ Podz, Arbily, HolyHigh, en Vigoshop het goed. Op de Aziatische markt weet ook Honor marktaandeel van Apple af te snoepen, maar zowel in de VS als Azië blijven de AirPods het sterkst verkopen. In Europa en China waren de prestaties iets minder. Vooral in Europa wist Jabra stappen te zetten, goed voor een marktaandeel van 14 procent. In China legt het Apple het vooral af tegen goedkopere binnenlandse concurrenten.
Apple bracht onlangs nieuwe AirPods uit. De nieuwe oordopjes hebben een nieuwe chip, goed voor langere batterijduur en snellere koppeling, en handsfree Siri-gebruik. Ook zijn de nieuwe AirPods te krijgen met een doosje dat draadloos oplaadbaar is.
Eerste indruk nieuwe AirPods:
Galaxy Buds
Samsung introduceerde onlangs een concurrent voor de AirPods: de Galaxy Buds zijn ook draadloos op te laden met de nieuwe Galaxy S10-smartphones. De Galaxy Buds zijn draadloze in-ear-oordopjes en bieden de optie om achtergrondgeluid door de muziek heen te laten komen, of muziek te luisteren tijdens het bellen.
Meer tech-video's? Volg het Bright YouTubekanaal