Providers: capaciteit internet voldoende voor thuiswerken
Coronavirus

Providers: netwerken kunnen toename thuiswerken aan

13 maart 2020 om 13:34
Laatste update: 13 maart 2020 om 15:07

Grote Nederlandse providers zien een toename in het internetverkeer door het thuiswerken vanwege het coronavirus. Maar ze maken zich nog geen zorgen over de netwerkcapaciteit.

Dat zeggen de twee grootste internetproviders van Nederland, Ziggo en KPN. "Wij voorzien geen problemen in netwerkcapaciteit; dat is ruimschoots voldoende, ook als meer mensen door deze maatregelen gaan thuiswerken", zegt Ziggo-woordvoerder Hans den Heijer tegen Bright.nl.

KPN ziet een sterke stijging van het internetverkeer op zijn netwerk, maar ook een verschuiving van kantoren naar particuliere verbindingen. "Het is drukker dan normaal, maar qua capaciteit kunnen we het goed aan", zegt KPN-woordvoerder Stijn Wesselink. "We monitoren ons netwerk continu en nemen waar mogelijk maatregelen om de capaciteit uit te breiden."

Zondag piekdag

Onder normale omstandigheden ligt de piek van het dataverbruik bij zowel Ziggo als KPN in het weekend, vooral op zondag. Dan wordt er veel tv en sport gekeken, worden streamingdiensten als Netflix gebruikt en worden games gespeeld. Zelfs tijdens die piek is de capaciteit bij Ziggo en KPN nog ruim voldoende.

"Er is nu vooral sprake van een andere verdeling van het netwerkverkeer", aldus Den Heijer van Ziggo. KPN ziet vanuit bedrijven een toename in de vraag naar bandbreedte, bijvoorbeeld voor VPN-verbindingen. "Sommige bedrijven zijn bijvoorbeeld voorbereid op thuiswerken van de helft van het personeel, nu moet dat voor alle medewerkers gefaciliteerd worden", aldus Wesselink van KPN.

Personeel thuis

Ziggo past net als veel andere Nederlandse bedrijven thuiswerken toe waar mogelijk. Monteurs blijven noodzakelijke onderhoud- en storingswerkzaamheden verrichten wanneer dat veilig en verantwoord is, aldus Ziggo.

KPN werkte sinds het begin van de week al in gescheiden diensten. Nu werkt al het kantoorpersoneel thuis. Teams die wel op locatie nodig zijn, werken ook in opgesplitste teams en waar mogelijk op verschillende locaties.

Infrastructuur is robuust

Internetknooppunt Amsterdam Internet Exchange (AMS IX), het op één na grootste ter wereld, zag tot vrijdagmiddag nog geen noemenswaardige toename in verkeer. Ook vrijdag is die situatie onveranderd, laat een woordvoerder weten. De enige toename die er deze week was, is volgens het knooppunt waarschijnlijk toe te schrijven aan het verschijnen van de game Call of Duty: Warzone. Dat gratis spel van tientallen gigabytes kwam dinsdagavond uit, en werd in de eerste 24 uur al 6 miljoen keer gedownload.

Equinix, aanbieder van datacentra, zag donderdag al wel een toename in dataverkeer van zo'n 10 procent. Waar die toename precies vandaan komt is volgens het bedrijf niet te achterhalen, maar thuiswerken ligt voor de hand. "De infrastructuur van Equinix en van andere datacenters is zo robuust ingericht dat deze tegen een stootje kan – we zijn als maatschappij zó afhankelijk geworden van de de digitale infrastructuur, dat deze gewoonweg niet mag falen", aldus Equinix.

Thuiswerksoftware

Citrix wil zelf geen uitlatingen doen over mogelijke verandering in internetverkeer. Citrix is een systeem waarmee bedrijven hun personeel op afstand kunnen inloggen op de bedrijfssystemen, om bijvoorbeeld thuis te werken. Citrix-ceo David Henshall schrijft wel dat "een groeiend aantal klanten en bedrijven zich tot Citrix richt voor advies en ondersteuning voor veilig werken op afstand".

Citrix verwijst ook naar een uitspraak van de onafhankelijk analist Brain Solis, die kennis heeft van de thuiswerkmarkt. "De afgelopen weken hebben we een aanzienlijke toename gezien in de vraag naar oplossingen voor werken op afstand, zoals die van Citrix en anderen. Het is duidelijk dat organisaties zich voorbereiden op de Covid-19-uitbraak door hun plannen voor de continuïteit van hun werk te herzien."

Coronacrisis in de techsector

Volg Bright ook op YouTube voor meer tech-video's