Google waarschuwt voor nepnieuws in zoekresultaten
Google gaat bij zoekresultaten laten zien of informatie op pagina's waar is of niet. Factcheckers gaan Google van die informatie voorzien.
Het nieuwe Fact Check-label was in oktober 2016 al aangekondigd, maar wordt vandaag wereldwijd uitgerold. Je gaat het label zien als je een zoekopdracht doet in Google Search en Google Nieuws. Als een pagina gecontroleerd is op waarheid, zie je bij je zoekresultaten een label staan dat het waarheidsgehalte aangeeft. Op dit moment zijn het vooral Engelstalige labels die Google toont, omdat er vooral Engelstalige factcheckers actief zijn. Uitgevers kunnen de labels zelf bepalen, bijvoorbeeld 'false', 'true' of 'mostly true'.
In een begeleidende tekst kun je lezen wie de beoordeling heeft gedaan en waar je de factcheck die gedaan is kunt vinden. Denk bijvoorbeeld de factcheckrubriek van een krant, zoals NRC die heeft, waarin de uitspraak van een lijsttrekker wordt gecheckt op waarheid. Toont de krant aan dat die uitspraak niet klopt, dan kan het label 'niet waar' ook verschijnen bij pagina's van andere partijen die over dezelfde uitspraak berichten.
Factcheckers kunnen elkaar tegenspreken
Google gaat zelf geen informatie checken, maar laat dat doen door andere partijen. Uitgevers en publicaties kunnen zich er zelf voor aanmelden, als ze door Google gezien worden als 'gezaghebbend' en als ze bepaalde aanpassingen aan hun site te doen. In Nederland doet vooralsnog alleen de Correspondent mee. Als meerdere factcheckers elkaar tegenspreken, laat Google beide beoordelingen zien, zodat gebruikers 'hun eigen gefundeerde mening kunnen vormen'.