Na Microsoft zet ook Facebook vol in op chatbots

Na Microsoft zet ook Facebook vol in op chatbots

13 april 2016 om 05:30
Laatste update: 27 april 2018 om 07:07

Facebook zet vol in op chatbots. Mark Zuckerberg kondigde het nieuwe platform voor bots aan.

Facebook is na Microsoft het tweede grote techbedrijf dat vol inzet op chatbots. Een standaard chatbot herkent commando's, zoals 'bestel bloemen'. Met een simpele chatbot kun je een bloemetje bij iemand laten bezorgen door na het commando een adres in te vullen en af te rekenen.

Een slimmere chatbot werkt met kunstmatige intelligentie. Deze technologie kan bijvoorbeeld uit zinnen belangrijke woorden halen, zoals 'ik wil graag een bosje rode rozen bestellen', waarna de chatbot weet dat de gebruiker bloemen wil bestellen en dat deze bloemen rode rozen zijn.

Niemand wil bellen

"Niemand wil een app installeren of bellen om contact met een bedrijf te krijgen", zegt Zuckerberg tijdens Facebooks jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie F8. Facebook kondigde laatst al een zakelijk platform voor Messenger aan. KLM is één van de eerste bedrijven die dit platform gebruikt, onder andere om instapkaarten naar reizigers te sturen.

In China is het al heel gebruikelijk dat mensen met chatbots communiceren om dingen te regelen, zoals bankzaken, het boeken van een hotelkamer of het bestellen van schoenen. Dat gebeurt met een app als WeChat, die in Azië heel populair is en door honderden miljoenen mensen wordt gebruikt.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="77643e30-0d4e-4179-be44-7138fb79df5d"></drupal-entity>

Inmiddels verwerken Messenger en WhatsApp samen zo'n 60 miljard berichten per dag.

Tienjarenplan

Facebook heeft tijdens F8 ook zijn tienjarenplan aangekondigd. De komende drie jaar staan in het teken van het uitbreiden van het ecosysteem van Facebook, waarin producten als video, zoeken, Messenger, WhatsApp en Instagram een belangrijke rol gaan spelen.

 

 

Uiteindelijk wil Facebook zich over tien jaar op drie technologieën richten: connectiviteit, kunstmatige intelligentie en virtual reality. Met deze drie technologieën is het sociale netwerk nu al druk bezig.

Zo bouwt Facebook drones die internet naar afgelegen gebieden brengen, maar werkt het ook aan kunstmatige intelligentie om onder andere objecten op foto's te herkennen. Met virtual reality houdt Facebook zich ook bezig: het kocht in 2014 Oculus, maker van de vr-bril Rift, voor een bedrag van 2 miljard dollar. Oculus wil Facebook-vrienden ook in de virtuele wereld verbinden.

Lees meer over:

Deel via