Nieuwe regels verbieden sluikreclame door vloggers
Het Commissariaat voor de Media wil sluikreclame in vlogs verbieden. Ook mogen vloggers geen reclame maken gericht op kinderen tot 12 jaar.
Met honderdduizenden of soms miljoenen kijkers hebben vloggers veel invloed. Als een populaire vlogger metalshirts draagt, kunnen webshops de vraag nauwelijks aan. Of als een vlogger in één van zijn video's betaald wordt om vissticks van een specifiek merk te bakken, willen kinderen massaal ook die vissticks eten. Het is vaak onduidelijk of vloggers nu echt enthousiast zijn over een product, of omdat een bedrijf hen daarvoor betaalt. Daarom wil de toezichthouder, het Commissariaat voor de Media (CvdM), samen met de vloggers duidelijke reclameregels opstellen.
Op dit moment hebben vloggers vrij spel in Nederland. Het CvdM mag alleen toezicht houden op televisie, radio en on-demanddiensten als Uitzending Gemist, maar gaat zijn toezicht door aankomende Europese regelgeving uitbreiden naar andere media als YouTube. "Het moet voor kijkers helder zijn wanneer iets reclame is en wanneer niet", zegt Madeleine de Cock Buning, voorzitter van het Commissariaat, tegen RTL. "Dat moet niet alleen op tv en radio gelden, maar ook online. Daar zitten kinderen en jongeren die heel gemakkelijk te beïnvloeden zijn."
Hoge boetes
Het CvdM wil samen met de vloggers twee belangrijke regels opstellen: vloggers mogen geen reclame maken voor kinderen tot twaalf jaar, en ze moeten het altijd aangeven als ze door een bedrijf zijn betaald om een video te maken. Als een vlogger zich niet aan de nieuwe regelgeving houdt, kan de toezichthouder in de toekomst boetes uitdelen. De hoogte van deze boetes is nog niet bekend, maar voor traditionele media is 225.000 euro het maximumbedrag.
"De kans is groot dat er uiteindelijk boetes gaan vallen, net als bij traditionele media gebeurt", zegt De Cock Buning. "Maar we willen liever geen boetes uitdelen, want vloggers zijn niet de boosdoeners. Er heerst momenteel veel onwetendheid en we zien dat vloggers juist duidelijkheid willen."
Altijd duidelijkheid geven
De Cock Buning zegt dat het voor kijkers altijd duidelijk moet zijn als een bedrijf betaalt om een product in een video te krijgen: "Als een make-upmerk een vlogger betaalt om mascara aan te prijzen, moet een vlogger dit zeggen." Het Commissariaat voor de Media, dat als doel heeft kijkers eerlijk en onafhankelijk te laten informeren, wil de definitieve regels het liefst volgend jaar introduceren. De toezichthouder hoopt dat de regels leiden tot zelfregulering.
In Bright TV gingen we onlangs op bezoek bij de populaire vlogger Enzo Knol. Bekijk het item.