Politie: dodelijke aanrijding waarschijnlijk niet de schuld van Uber

Politie: dodelijke aanrijding waarschijnlijk niet de schuld van Uber

20 maart 2018 om 09:19
Laatste update: 20 maart 2018 om 10:22

Het fatale ongeluk met een zelfrijdende Uber-auto zou ook hebben plaatsgevonden als de auto door een mens werd bestuurd, zegt de politie.

"Het is erg duidelijk dat het moeilijk zou zijn geweest om deze botsing op enige manier te voorkomen", verklaart Sylvia Moir van de politie in Tempe, Arizona, waar het dodelijke ongeval met de zelfrijdende Uber-auto zondagavond plaatsvond. Het slachtoffer, de 49-jarige Elaine Herzberg, liep volgens Moir 'vanuit de schaduw zo de weg op', meldt de San Francisco Chronicle.

Volgens de politie was Herzberg, die een fiets met plastic tassen voortduwde, vermoedelijk dakloos. Zij werd geraakt met een snelheid van ongeveer 60 kilometer per uur. Herzberg was direct na het ongeluk buiten bewustzijn en overleed later in het ziekenhuis.

Eerste voetganger

Voor zover bekend was zij de eerste voetganger die overleed na een botsing met een zelfrijdende auto. In mei 2016 kwam een bestuurder van een Tesla om het leven bij een botsing met een vrachtwagen in Florida. De bestuurder maakte op dat moment gebruik van de Autopilot-functie.

Zelfrijdende auto's worden vaak geprezen omdat ze de kans op ongelukken zouden kunnen verkleinen. "Ik denk niet dat de kans op een ongeval nul te maken is", denkt Maarten Steinbuch, hoogleraar robotica aan de TU Eindhoven, niettemin. "Als zo’n auto hard rijdt kan er altijd iemand voor de auto laten springen. Het lukt de auto niet dan in één keer te stoppen."

Geen schuld

Steinbruch verwacht dat autoriteiten door dit ongeval terughoudender kunnen worden met het beschikbaar stellen van de openbare weg voor proeven met zelfrijdende auto's. "Dat is jammer, want elke dag komen 3000 mensen om door menselijke fouten in het verkeer."

Uber besloot na het verkeersongeval van zondagavond om alle zelfrijdende auto’s in Pittsburgh, San Francisco, Toronto en Phoenix en omgeving van de weg te halen. Het bedrijf, dat volgens de politie volledige medewerking verleent, wil de toedracht van het ongeluk eerst goed vaststellen.

Uit de reactie van de politie valt nu op te maken dat het taxibedrijf in de ogen van de autoriteiten geen schuld heeft. "Mijn voorlopige vermoeden is dat Uber waarschijnlijk geen blaam treft", aldus Moir. De politie wijst erop dat er op ongeveer honderd meter van het ongeluk een zebrapad was. "Het is gevaarlijk om ’s avonds de weg over te steken als er elders ook een goed verlicht zebrapad is."

Flits

Er zat een backup-bestuurder in de zelfrijdende Uber. Die kon het ongeluk echter niet voorkomen. Volgens de politie zijn er geen aanwijzingen op het moment van het ongeval afgeleid was. "Volgens de bestuurder was het een flits. De persoon liep zo de weg op."


Volvo gaat duizenden zelfrijdende auto's leveren aan Uber

Lees meer over:

Deel via