'Silicon Valley vandaag is Detroit van de jaren 70'
Als techbedrijven als Facebook niet oppassen, is hun eenzelfde lot beschoren als de Amerikaanse auto-industrie.
Dat verwacht schrijver Andrew Keen, die in zijn boeken de techindustrie graag op de korrel neemt. In een podcast trekt hij nu een parallel tussen de Amerikaanse auto-industrie die in de jaren 50 een bloeiperiode doormaakte maar na schandalen over het verwaarlozen van de veiligheid in de jaren 70 flinke klappen opliep.
Keen heeft met name kritiek op diensten die draaien op advertentie-inkomsten, zoals Facebook en Google. “Consumenten zullen zich realiseren dat dit businessmodel niet in hun belang is”, meent hij. Geld verdienen aan data van gebruikers omschrijft Keen als 'surveillance-kapitalisme'. Het aanpassen van de nieuwsfeed door Facebook zal daar niets aan veranderen, meent hij. Dat is als het 'herschikken van de ligstoelen op de Titanic'.
'Facebook moet uitgevers betalen'
Ook uit een andere hoek komt er kritiek op het verdienmodel van Facebook en Google. Mediamagnaat Rupert Murdoch verwijt de techbedrijven dat zij er met hun algoritmes voor hebben gezorgd dat berichten afkomstig uit dubieuze bronnen populair hebben gemaakt.
De man achter Fox News en boulevardkranten als The Sun de New York Post pleit voor erkenning van de 'sociale waarde van professionele journalistiek'. De plannen van Facebook en Google om nepnieuws tegen te gaan, zijn volgens Murdoch vooralsnog ontoereikend, zo laat hij in een verklaring weten.
Liever zou Murdoch zien dat Facebook ‘betrouwbare uitgevers’ gaat betalen voor de doorgifte van nieuws, net zoals kabelmaatschappijen nu tv-zenders betalen voor doorgifte. “Uitgevers vergroten de waarde en betrouwbaarheid van Facebook met hun nieuws en content maar worden onvoldoende beloond voor hun diensten”, meent Murdoch.
Vanavond: livestream over tech-trends van 2018
Alles over slimme assistenten en smart home: kijk vanavond (23 januari) om 20:30 op Bright.nl naar onze livestream over de tech-trends van dit jaar. Stuur ons alvast je vragen. Dat kan naar redactie@bright.nl, via @bright op Twitter of onze Facebook-pagina.