'Sta snelle e-bike toe op fietssnelweg'
Snelle e-bikes moeten vanaf 1 juli de rijweg op, en mogen zelfs niet gebruik maken van snelfietsroutes. Onbegrijpelijk, vinden RAI Vereniging en de Fietsersbond.
Snelle e-bikes, ook wel speed-pedelecs en speed e-bikes genoemd, kunnen snelheden van 45 kilometer per uur bereiken. Ze worden daarom als bromfiets beschouwd en mogen niet meer op het fietspad. Maar ze worden ook geweerd van fietssnelwegen, zoals het RijnWaalPad tussen Arnhem en Nijmegen en de F35 in Twente.
Dat is bij de RAI Vereniging en de Fietsersbond in het verkeerde keelgat geschoten. "Onbegrijpelijk en een onbedoeld effect van de wet", zegt voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging. "Er is maatwerk nodig", vindt directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond.
Eerder had voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee al laten weten dat hij het verbannen van de snelle elektrische fiets naar de rijbaan 'levensgevaarlijk' vond. "Hier komen echt ongelukken van."
De nieuwe regels
Sinds 1 januari worden speed-pedelecs gezien als bromfietsen. Voor de speed-pedelecrijders gelden dan dezelfde regels als bromfietsbestuurders. Ze mogen buiten de bebouwde kom maximaal 45 km/u en binnen de bebouwde kom op het bromfietspad maximaal 30 km/u. Is er geen bromfietspad, dan rijden speed-pedelecs op de rijbaan.
Op 1 juli moeten alle speed-pedelecs een bromfietskenteken hebben (geel kentekenplaatje). De RDW geeft de nieuwe kentekens uit. Voor de eigenaren van de speed-pedelecs is dit kosteloos.
Speciale helm op
Zodra ze gekentekend zijn als bromfiets, kunnen de bestuurders kiezen voor bromfietshelmen of helmen die voldoen aan de nieuwe helmnorm speciaal ontwikkeld voor speed-pedelecs. Bright testte onlangs zo'n speciale helm voor speed pedelecs en vanavond volgt onze review van een tweede model.
Meer over speed peddles
Eerste indruk: met de speed pedelec naar het werk