Uber ruziet met toezichthouder en stopt met testen zelfrijdende auto's

Uber ruziet met toezichthouder en stopt met testen zelfrijdende auto's
22 december 2016 om 07:54
Laatste update: 27 april 2018 om 00:55

Uber stopt voorlopig met het testen van zijn zelfrijdende auto's in de Amerikaanse staat Californië.

Het bedrijf weigert namelijk een speciale vergunning voor het testen aan te vragen, wat een oneerlijk voordeel oplevert ten opzichte van andere bedrijven die zelfrijdende auto's ontwikkelen.

Om in Californië te mogen testen met zelfrijdende auto's moet een vergunning worden afgegeven door de toezichthouder, het Department of Motor Vehicles. Maar Uber weigert dat, omdat er in de zelfrijdende Volvo's die het bedrijf test ook een chauffeur zit om in te grijpen als het misgaat. Dat is volgens Uber nodig omdat hun techniek nog niet goed genoeg is om volledig zelfstandig te rijden. 

Een gesprek vorige week tussen het bedrijf en de toezichthouder over de kwestie liep op niets uit, schrijft persbureau AP. Uren nadat Uber voor het eerst begon met testen in thuisbasis San Fransisco dreigde de DMV met juridische stappen. De dienst vindt dat Uber net als de twintig andere bedrijven die tests doen met zelfrijdende auto's in Californië een vergunning moeten hebben. 

Testen zonder vergunning: handig

Het testen zonder vergunning levert Uber een flink voordeel op ten opzichte van de concurrentie, zoals bijvoorbeeld Waymo van Google-moederbedrijf Alphabet. De vergunning verplicht bedrijven namelijk om alle ongelukken en andere incidenten tijdens het testen te rapporteren aan de toezichthouder, waardoor het openbaar wordt met mogelijke publicitaire schade tot gevolg. 

In een reactie laat Uber weten dat op zoek gaat naar plaatsen waar het de auto's wel kan testen, maar ook voor 100 procent toegewijd blijft aan de regels in Californië. De burgemeester van San Fransisco is juist blij met de actie van de DMV. Want hoewel hij voorstander is van innovatie, kan het testen van zelfrijdende auto's "alleen gebeuren als de veiligheid van fietsers en voetgangers op de eerste plaats komt."

Op zoek naar de randen van de wet

Het negeren van de definitie van 'zelfrijdende auto' zoals die op dit moment geldt in Californië is een nieuw geval van het testen van bestaande wetgeving door het vervoersbedrijf. In Nederland kreeg het bedrijf al tonnen aan boetes opgelegd vanwege het overtreden van de taxiwet en in Groot-Brittanië verbood een rechter het Amerikaanse techbedrijf onlangs om haar chauffeurs nog langer als 'zelfstandigen' aan te merken

Het bedrijf test zijn 'zelfrijdende auto' al sinds augustus in de stad Pittsburgh. Het niet mogen testen in Californië is de tweede forse tegenvaller in korte tijd voor het bedrijf. Eerder deze week werd bekend dat het verlies van het bedrijf dit jaar inmiddels is opgelopen tot een astronomische 2,2 miljard dollar

Lees meer over:

Deel via