Zo wil Amazon prijsvergelijking in winkels blokkeren
Een nieuw Amazon-patent beschrijft hoe het bedrijf het vergelijken van prijzen door klanten in winkels via wifi wil blokkeren.
Amazon maakte vrijdag bekend de supermarktketen Whole Foods over te nemen voor 13,6 miljard dollar. Tegelijkertijd kwam naar buiten dat de online retailer een patent toegewezen heeft gekregen voor een systeem dat moet voorkomen dat mensen in fysieke winkels gaan zoeken naar lagere online prijzen.
Het patent gaat over een systeem dat controleert of de klant via het gratis wifi-netwerk van de winkel bij de concurrenten prijzen aan het vergelijken is. Het patent beschrijft methodes voor het eventueel blokkeren, omleiden of andere manieren om het prijsvergelijken van de klant te beïnvloeden. Zo zou de klant omgeleid kunnen worden naar de website van de winkel, om daar een kortingsbon met een aanbieding te ontvangen, of de klant zou aandacht kunnen krijgen van een verkoper in de winkel.
Overigens kan de klant dit alles via zijn eigen mobiele verbinding via 3G of 4G makkelijk omzeilen. Of Amazon deze methodes ooit zal toepassen in bijvoorbeeld zijn Whole Foods-winkels is niet bekend.