KPN test gepersonaliseerde tv-reclames
KPN en Talpa Network starten in oktober een proef waarbij televisiekijkers die dat willen, op hen persoonlijk afgestemde reclame krijgen te zien.
In eerste instantie gaat het om 1500 medewerkers van KPN, die al toestemming hebben gegeven voor het gebruik van onder meer hun kijkgedrag om relevantere reclame te krijgen. Begonnen wordt met SBS6, later volgen Veronica, Net5 en SBS9, meldt KPN.
Volgens KPN wordt een deel van de bestaande reclame vervangen door reclame op maat. "Zo zullen bijvoorbeeld sportliefhebbers meer sportgerelateerde reclames ontvangen."
Kijkgedrag
Na de proef wil KPN reclame op maat op grotere schaal gaan aanbieden. Klanten moeten expliciet toestemming geven voor het gebruik van hun kijkgedrag en gegevens als adres, leeftijd, geslacht en abonnementen op zenderpakketten.
Op basis daarvan worden profielen samengesteld, die dan weer aan verschillende doelgroepen worden gekoppeld. Als voorbeeld noemt KPN 'gezinnen met interesse in sport'.
'Data niet naar derden'
De data die wordt gebruikt voor het maken van de klantprofielen, worden volgens KPN nooit ter beschikking gesteld aan derden, zoals adverteerders en televisiezenders. "Klanten zullen hun toestemming op elk moment ook weer eenvoudig kunnen intrekken", aldus de provider.