Bright Stuff: Nissan Leaf (2018)

Bright Stuff: Nissan Leaf (2018)

1 april 2018 om 08:57
Laatste update: 2 juli 2018 om 22:11

De Nissan Leaf heeft een frisse look en een grote accu.

Niet iedereen mag van de baas een Tesla Model S leasen. Wat zijn de opties voor de gewone man? Inmiddels bestaan er flink wat mogelijkheden in het met de Volkswagen Golf concurrerende segment. De Hyundai iOniq, Kia Soul, Opel Ampera-E, Volkswagen eGolf, BMW i3 en Nissan Leaf zijn de meest voor de hand liggende opties. De Tesla Model 3 laat nog steeds op zich wachten. Alle auto's uit dit rijtje zijn het overwegen waard. De iOniq zit standaard bomvol opties, de Kia Soul is een leuke outsider, de Ampera-E heeft veruit het grootste bereik, de eGolf is het meest gelikt en fraaist afgewerkt, de BMW i3 is een feest om in te zitten en de Leaf heeft de beste balans van allemaal. 

In dit segment moeten we eerlijk zijn over de rol die prijs speelt. Daarmee zijn de Volkswagen, de Opel en de BMW uitgespeeld. De twee Koreanen zijn wel betaalbaar, maar niet zo knap als de Nissan en beide met een kleiner elektrisch bereik. De winnaar in deze categorie is dan ook de 2018-versie van de Nissan Leaf.

Van buiten is het een mooiere auto geworden. In lijn dichterbij andere moderne Nissans; alleen de kenner haalt in een oogopslag Micra, Pulsar en Leaf uit elkaar. Het interieur is fraaier dan voorheen, maar de grootste opsteker ligt onder de vloer: de 40 kWu-accu is bijna een keer zo groot als die van de allereerste Leaf. Op dit moment is 40 kWu waarschijnlijk de interessantste prijs-bereikverhouding. Voor veruit de meeste mensen zal het bereik zelfs op wat langere trips afdoende zijn en blijven bezoekjes aan de snelladers beperkt. Elke dag thuis aan de stroom en je hoeft nooit meer bewust te tanken of te laden. Opel maakte met de Ampera E een andere keuze. Daar ligt een 60 kWu-accu in, waardoor de prijs ook een dikke €8000 hoger ligt dan die van de Leaf die al vanaf een kleine €34.000 te koop is.

Leuk geintje in de Leaf is het rijden met de ePedal. Die kun je instellen zodat je zowel 'gas' geven als remmen met één pedaal kan doen. Na een half uurtje oefenen had ik het onder de knie. 

Check Bright Stuff voor alle producten die wij aanraden

Lees meer over:

Deel via