Facebook pakt nepnieuws ook in Nederland aan
Facebook gaat samen met NU.nl en het NieuwCheckers-team van de Universiteit Leiden proberen nepnieuws aan te pakken.
Nadat Facebook eerder al in de VS, Frankrijk en Duitsland aankondigde nepnieuws te willen aanpakken is nu Nederland aan de beurt. Facebook-gebruikers kunnen bij het sociale netwerk aan de bel trekken als ze vermoeden dat een bericht onzin is.
Factcheckers kunnen er vervolgens voor kiezen om die berichten te beoordelen. Als zij een bericht in twijfel trekken is het niet meer mogelijk om het bericht te promoten. Wie nepnieuws probeert te delen via Facebook krijgt een waarschuwing te zien, zo is het idee. De factchecks worden nu uitgevoerd door Leidse studenten journalistiek die zijn betrokken bij Nieuwscheckers.nl en door de redactie van NU.nl. Facebook nodigt ook andere media uit om zich aan te sluiten bij het bestrijden van nepnieuws. Media die deelnemen aan het project, krijgen daarvoor niet betaald.
Nepnieuws in Nederland
Onduidelijk blijft hoe groot het probleem is in Nederland. Facebook heeft hiervan geen cijfers paraat, maar laat weten dat de nieuwe aanpak meer inzicht moet opleveren. "Het staat nog in de kinderschoenen", zegt een woordvoerster. "Nederland is na Amerika, Duitsland en Frankrijk het vierde land waarin nepnieuws wordt onderzocht."
Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van Nu.nl noemt het een vrijblijvende test. "Wij zijn nieuwsgierig hoe groot het probleem is. De gehele redactie, zo'n dertig man, gaat dit naast hun reguliere taken controleren. Wij krijgen hier niet voor betaald, maar weten ook nog niet hoeveel werk het in de praktijk oplevert. Daarom deze proef", zegt Hoekman.
Net als in andere landen moet het gemakkelijker worden om nepverhalen te rapporteren. Met een extra knop boven berichten kunnen gebruikers straks direct melding van een verdacht bericht maken.
Spammers
Tot slot wil Facebook perverse prikkels van spammers uitbannen. "De mogelijkheid voor spammers om websites te vervalsen hebben we weggenomen. Ook zullen we ons bestaande beleid tegen spammers meer proactief gaan handhaven", schrijft Facebook in een verklaring.
Nadat het bedrijf bakken kritiek over zich heen had gekregen, kwam het afgelopen november in actie. Daarmee zwichtte het voor de kritiek in de dagen na de verkiezing van Donald Trump tot president van de Verenigde Staten. De techbedrijven zouden niets gedaan hebben tegen het verspreiden van nepnieuws, die Amerikaanse kiezers zou hebben beïnvloed.