Vinyl leverde in 2015 meer op dan muziekstreams met reclame

Vinyl leverde in 2015 meer op dan muziekstreams met reclame
23 maart 2016 om 09:22
Laatste update: 27 april 2018 om 08:08

De verkoop van LP's zorgde vorig jaar in de VS voor meer omzet dan muziekstreams met advertenties.

De Recording Industry Association of America (RIAA) heeft een onderzoek gepubliceerd waarin de opbrengsten van de Amerikaanse muziekindustrie uiteen worden gezet. Volgens de RIAA verdiende de industrie in totaal zo’n 7 miljard dollar in het afgelopen jaar, een stijging van 0,9 procent in vergelijking met 2014.

Voor het eerst was streamen de grootste inkomstenbron met 34,4 procent van de markt. Daarmee was het iets groter dan digitaal downloaden (34 procent). In totaal beslaat de digitale muziekindustrie inmiddels dus bijna 70 procent van het geheel. Betaalde diensten leverden in 2015 zo’n 1,2 miljard dollar op. De CD-verkopen blijven maar dalen.

Hoewel er meer gestreamd wordt, kan het qua omzet wel beter. De opleving van vinyl zorgt ervoor dat daar meer mee verdiend wordt dan met streams met advertenties. Daaronder vallen bijvoorbeeld YouTube en de gratis versie van Spotify. De verkoop van vinyl leverde 416 miljoen dollar op tegenover 385 miljoen dollar uit reclame-streams.

Gratis streams met advertenties leveren niet direct veel geld op, maar kunnen wel bijdragen aan de bekendheid van artiesten.

Bekijk ook het item uit Bright TV over de drukte bij een Haarlemse platenfabriek :



Abonneer je op ons YouTubekanaal

Lees meer over:

Deel via