Commentaar: Ziggo Sport is helemaal geen cadeautje
Ziggo lanceerde donderdag een gratis sportzender, voor al zijn betalende klanten welteverstaan. Floris zit daar totaal niet op te wachten.
Sport. Daar heb ik nou helemaal niks mee. Niet om te bedrijven, en al zeker niet om naar te kijken. Met het hele gezin springen op de bank, omdat iemand die niks anders doet dan trainen voor een bepaalde wedstrijd die wedstrijd wint. Maar de meeste mensen vinden dat er niks leukers is dan twee keer drie kwartier kijken naar 22 miljonairs en een bal. Of naar een groep mensen die ongeveer even hard kunnen rennen op honderdsten van een seconde na. En daar dan naderhand nog heel serieus over vertellen ook. Ik snap het niet en het boeit me niks.
Dat is natuurlijk geen probleem: ieder z'n meug en dan kijk ik toch gewoon niet. Voor mensen die het wel leuk vinden heeft zo'n beetje elke zender wel wat sportiefs. En wie er echt geen genoeg van kan krijgen, kan een abonnement nemen op een heel pakket sportzenders. Handig, ik zou dat nooit doen en zo kom ik het ook nooit tegen.
'Een cadeau voor de klanten'?
Dat verandert vandaag, met de introductie van Ziggo Sport. Een gratis zender voor Ziggo-klanten met niets dan sport, sport, sport. Ziggo noemt het een cadeau voor zijn klanten, maar dat is het natuurlijk niet. Het is een marketingstunt in een steeds krapper wordende televisiemarkt. Bij de presentatie van Ziggo Sport vertelde de kabelaar dat 60 procent van de mensen bereid zou zijn naar Ziggo over te stappen voor zo'n gratis sportzender. Een flink percentage, zeker als je er vanuit gaat dat 80 procent van de mensen elke week sport zegt te kijken.
Ik val buiten die groepen, maar krijg het 'cadeau' alsnog. Nou, een gegeven paard niet in de bek kijken, dan zap je daar toch gewoon lekker langs? Zeker, maar het steekt mij als sporthater toch dat ik als bestaande Ziggo-klant op één of andere manier hieraan meebetaal.
Of een sigaar uit eigen doos?
Gratis bestaat immers niet. Ben ik zo principieel dat ik hierom overstap? Natuurlijk niet, dat zou belachelijk en kinderachtig zijn. Bovendien heeft het geen zin om over te stappen want Ziggo is als vrijwel-monopolist het enige bedrijf dat snel internet levert op mijn adres, met tv daar onlosmakelijk aan verbonden.
Dat maakt Ziggo Sport voor mij naast een oninteressante zender hét bewijs dat Ziggo kan doen wat het wil. Onder de streep is het blijkbaar winstgevend om een normaal gesproken dure sportzender gratis aan te bieden.
Ondertussen heeft Ziggo wel de prijzen van voormalig UPC-klanten eerder dit jaar verhoogd, waardoor dit cadeautje wel heel erg overkomt als ongewenste sigaar uit eigen doos.