Duurtest: Elektrisch rijden in de Kia Soul, conclusie

Duurtest: Elektrisch rijden in de Kia Soul, conclusie

24 februari 2015 om 23:04
Laatste update: 28 april 2018 om 01:39

Vier weken met de elektrische Kia Soul. Een conclusie over stuurverwarming, laadkaarten en de toekomst van de planeet.

Het is grappig hoe het denken over elektrisch rijden veranderd is de afgelopen jaren. Toen de Nissan Leaf onze serie duurtests begon, waren de grappen over lege batterijen niet van de lucht. Tegenwoordig hoor ik "Helemaal elektrisch? Cool!". Het geitenwollen imago is verdwenen. Het besef dat er iets moet veranderen aan de manier waarop we ons voortbewegen begint door te dringen.

Dat wil niet zeggen dat er mensen in slaapzakken voor de deuren van hun Kia-dealer hebben gelegen vanochtend om er eentje te kunnen bemachtigen. De elektrische auto maakt de weg vrij voor de plugin hybride. Tot het moment dat er meer belastingvoordelen worden gegeven aan elektrische auto's dan aan plugins of dat het bereik echt geen bezwaar meer is of dat diesel 14 euro per liter kost, blijft de elektrische auto een niche product.

'Geweten'
Voor wie wacht tot het geweten van de massa aanzet tot de overstap naar elektrische auto's heb ik een treurige observatie. In het afgelopen jaar heb ik geen enkele plug-in hybride aan een openbare laadpaal zien staan. Regelmatig stond de Kia naast een Leaf, een Zoe of een Model S. Maar de Ampera-, Mitsubishi- en Volvo-pluginrijders kachelen over het algemeen gerust op reguliere brandstof.

De film "La Haine" opent met een grap van een man die van een flatgebouw valt en constant hardop zegt "Jusq'ici tout va bien." (tot op heden gaat het goed). De plug-in rijder zou een sticker op zijn tank moeten hebben met die tekst. Als je staat te tanken, krijg je constant die tekst te horen. Je kunt hem afkopen met 20% bijtelling trouwens. Goeie deal toch?

Soul
Terug naar onze auto. De Soul is een degelijke concurrent van de Leaf. Het interieur is speelser. Het infotainmentsysteem is moderner vormgegeven en eenvoudiger te bedienen. Het bereik is een klein beetje groter en standaard zijn er meer speeltjes aan boord. Stoelverwarming, stuurverwarming, navigatie, bedenk het maar. De auto heeft een achteruitrijcamera, maar geen parkeersensoren. Gezien het matige uitzicht naar achteren is dat wel een gemis.

Wie moet kiezen tussen een Leaf en een Soul moet op een paar dingen letten. De Leaf heeft meer praktische bagageruimte en een lagere zit, waardoor het weggedrag wat sportiever is. De Soul is juist hoog, waardoor je meer overzicht in het verkeer hebt en makkelijker wat kunt verzitten op een lange rit.

Ventilatierooster meets speaker.

Elektrisch rijden in 2015
Het rijden met een elektrische auto is wel een stuk eenvoudiger geworden in de afgelopen jaren. Ten tijde van de introductie van de Leaf moest deze op een trailer naar mijn huis gebracht worden, omdat ik anders twee keer moest overnachten onderweg. Inmiddels vliegen de snellaadpalen als paddestoelen uit de grond. Fastned zegt elke week een nieuw station te openen. Daardoor is een ritje Amsterdam nog steeds wel even plannen, maar niet onmogelijk. De afhankelijkheid blijft echter groot. Op het moment dat een paal het niet doet en je 75 kilometer verder moet, kun je dus wel echt gestrand zijn. Om dat te voorkomen zal Fastned nog even door moeten gaan met het planten van nieuwe stations. "Voltanken" van je auto is daar ook aardig aan de prijs. 83 cent per kilowattuur. Daar wordt elektrische rijden niet aantrekkelijker van. Wie een Tesla koopt en van de superchargers gebruik maakt, betaalt niks voor die dienst. Maar gelukkig rijden de meeste mensen nog geen 40 kilometer per dag en zou een laadpaal op het werk en thuis in bijna alle gevallen genoeg zijn.

Die gele stipjes zijn toekomstige snellaadpalen. Nog even geduld dus.

2,3 km verderop is een laadpaal.


Reguliere openbare laadpalen waren een paar jaar geleden ook bijna niet te vinden. De Soul EV geeft aan hoeveel kilometer je van eentje verwijderd bent en ik geloof niet dat ik ooit meer dan 10 kilometer heb zien staan de afgelopen maand. Toen de laadpas van de Soul EV zoek was, was 1 telefoontje naar The New Motion genoeg om de volgende dag een nieuwe te hebben liggen. Gratis en voor niets.

Conclusie: aantrekkelijk alternatief
Het is onmogelijk de Kia Soul EV los te beoordelen van de omgeving. De laadinfrastructuur is dusdanig verbeterd de afgelopen jaren, dat elektrisch rijden echt aantrekkelijk geworden is voor een grote doelgroep. De Kia Soul biedt in dit segment een fris, goed uitziend, fijn rijdend en comfortabel alternatief voor de Nissan Leaf.

Lees meer van onze auto-duurtests

Lees meer over:

Deel via