Waarom Nederland belangrijk is voor BMW
Wat was de reden dat BMW haar eerste elektrische auto voor de wereldpers introduceerde in Amsterdam en niet ergens anders?
Namens Bright mocht ik al heel wat fraaie locaties bezoeken voor auto-introducties. Volvo's worden niet in Zweden geïntroduceerd, maar in Italië. De Range Rover mochten we door het Atlasgebergte in Marokko sturen. Renault's Zoe werd in Lissabon gepresenteerd. In alle gevallen wordt er gezocht naar een plek met een hoge goed-weer-kans.
Een nieuwe auto in de stromende regen is nog steeds een auto in de regen. Dat ziet er niet zo fraai uit op de cover van je magazine. Maar daarnaast helpt het natuurlijk ook de journalisten aan de nodige vitamine D. Daar worden ze vrolijker en hopelijk milder van.
Waarom dan hier?
Waarom koos de BMW groep er dan voor om de BMW i3 aan de internationale pers te presenteren in Amsterdam? Waar het op de Nederlandse persdag uiteraard druilerig weer was.
Omdat Nederland bij uitstek een land is waarin elektrisch rijden op dit moment al voor een grote groep mensen een alternatief is. In de woorden van Mirco Racz van BMW Nederland:
"Omdat het de urban auto bij uitstek is en vanwege de goede infrastructuur en de voortrekkersrol die Nederland inneemt als het gaat om elektrische mobiliteit. Nederland is een dichtbevolkt land met zo’n 7 miljoen mensen in een straal van 50 kilometer waarvan de meesten dagelijks met de auto op en neer naar hun werk gaan. Nederland heeft een goede infrastructuur zowel voor verkeer als voor laden. Nu al zijn er zo'n 5000 publieke laadpalen en dat aantal gaat in rap tempo omhoog."
Het is dan ook geen toeval dat de nieuwe i3-promo ook in Nederland geschoten is:
<object width="405" height="225" data="https://www.youtube.com/v/ihkd-qpYRmk" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="https://www.youtube.com/v/ihkd-qpYRmk"><param name="src" value="https://www.youtube.com/v/ihkd-qpYRmk"></object>
[Youtube]
Volledig elektrisch vs plugin-hybrides
Onlangs schreef de Volkskrant een artikel over de extreme subsidies op elektrische auto's. Daarbij werd geen expliciet onderscheid gemaakt tussen volledig elektrische auto's als de Leaf, Zoe en de i3 (zonder range extender) en de Mitsubishi Outlander plugin-hybride.
Jammer, want Nederland is bij uitstek een land waar de volledig elektrische auto al voor velen een alternatief kan zijn. Dat heeft BMW al wel in de gaten.
Lees ook:
BMW i8 krijgt "friggin' laserbeams"