Tesla wisselt batterij in 90 seconden
Tesla komt met een wisselsysteem waarbij de batterij van zijn Model S in 90 seconden wordt vervangen door een verse. Sneller dan een tankbeurt.
Het was al bekend dat de batterij van de Tesla Model S uit de elektrische auto te halen is. Vannacht vertelde Tesla-oprichter Elon Musk in de designstudio's in Hawthorne, California, dat ze het model vanaf het begin zo hebben ontworpen dat een verse lading stroom sneller is te plaatsen dan een tankbeurt van een normale auto duurt.
Het werkt als volgt: je rijdt de auto op een soort platform. Vanuit de grond komt dat platform omhoog, waarbij de batterij wordt losgekoppeld en eruit wordt getild. Dan gaat het platform weer omlaag om de lege batterij te wisselen voor een opgeladen exemplaar. De nieuwe batterij wordt weer in de auto geklikt, en rijden maar. Je hoeft er niet eens de auto voor uit: alles gaat volautomatisch.
De presentatie van het nieuwe systeem in California gebeurde in een uitgelaten sfeer. Toch is het nog niet helemaal een vlekkeloos systeem. Het aanleggen van zo'n 'super swap system' kost het bedrijf 500.000 dollar, om nog maar te zwijgen van de kosten voor onderhoud en de logistieke problemen die er bij komen kijken. Dat moet ergens van betaald worden: waarschijnlijk van de niet nader gespecificeerde 'transport fee' die de Tesla-chauffeur moet betalen voor zo'n batterijwissel.
De nieuwe wisselstations zijn in een jaar tijd ontwikkeld. Tesla wil ze als eerste in California gaan aanleggen en op korte termijn ook aan de East coast van de VS. Er zijn sowieso plannen om het aantal laadstations in de VS te verdrievoudigen. Wanneer en op welke schaal deze wisselstations in Europa worden gebouwd, is nog niet duidelijk.
<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/5VH4JloWFEI&feature" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/5VH4JloWFEI&feature"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/5VH4JloWFEI&feature"></object>