Duurtest Nissan Leaf: antwoorden op jullie vragen
De 2018-versie van de Nissan Leaf met zijn betere looks en grotere accu kan een aanleiding zijn om elektrisch rijden te overwegen. Rutger beantwoordt lezersvragen over de nieuwe elektrische auto.
Voor de Bright Duurtest rijdt Rutger Middendorp sinds 2011 elke maand in een andere auto (volg zijn updates). Deze maand is dat de nieuwe Nissan Leaf. Via Twitter stelden lezers allerlei vragen over de 2018-editie van de Leaf. Rutger beantwoordt ze hieronder.
De Leaf is écht veel stiller dan een gewone auto. Sterker nog: Nissan moest andere ruitenwissermotoren ontwikkelen voor de eerste Leaf, omdat je anders gek zou worden van het geluid. Zo stil is het in de auto. De 21 dB die officieel opgegeven wordt, zegt je misschien niet zoveel. Maar waar ik in de meeste auto's mijn podcasts luister met het volume minstens half open, zijn stemmen met de Leaf op een kwart volume al prima verstaanbaar.
Laat je tegenwoordig een vork vallen, dan heet het meteen #forkgate; dus #rapidgate voor de problemen met snelladen met de Leaf is een beetje overdreven, maar snelladen kent wel een aantal beperkingen in de nieuwe Leaf doordat er is bespaard op accukoeling. De officiële reactie van Nissan:
"De nieuwe Nissan LEAF heeft een 40 kWh-batterij die zorgt voor een WLTP-bereik van gemiddeld 270 km. Voor het rijden van langere ritten kunnen LEAF-rijders in Europa gebruik maken van het grootste snelladernetwerk dat inmiddels meer dan 5.000 Chademo-snelladers telt. Snelladen tot 80% batterijlading kan bij deze laders in 40 tot 60 minuten. Bij meerdere snellaadsessies gedurende een rit, kan het beschermingssysteem van de batterij in werking treden om te voorkomen dat de batterijtemperatuur te ver stijgt. Door dit beveiligingssysteem kan de snellaadduur toenemen. Omdat de batterijtemperatuur wordt bewaakt, kan Nissan 8 jaar/160.000 km garantie bieden op de batterij."
Even meerekenen: de snelladers kunnen 50 kW afgeven. De accu is 40 kWu. Theoretisch zou je dus in 48 minuten van helemaal leeg naar helemaal vol kunnen. Nu is het laatste stukje laden van elke accu (vanaf 95%) altijd vrij langzaam vol te pompen (en niet aan te bevelen), maar Nissan preekt een nog wat voorzichtiger curve. Als je van 0% naar 80% zou laden in 60 minuten, kom je op 32 kW uit. Zelfs dat lijkt in sommige gevallen nog wat optimistisch. Zeker als je eerder op de dag al een keer snel geladen hebt én de buitentemperaturen hoog zijn, zakt de snelheid volgens gebruikers onder de 30 kW. Op de curve van Fastned is sowieso te zien dat boven de 60% de snelheid rap terug zakt tot 20 kW.
Gezien het bereik van de Leaf bij snelwegkilometers ongeveer 170 kilometer is (met 5% over in de accu), zal de gemiddelde gebruiker hier niet veel last van hebben. Alleen tijdens vakantieritjes met meervoudige stops wordt het wel vervelend dat het beschermingssysteem de laadsnelheid kan halveren omdat er geen actieve koeling is. Dit verklaart ook waarom een BMW i3 bijvoorbeeld zoveel duurder is. Die heeft zo'n prijzig systeem wel aan boord.
Android Auto houd je nog even tegoed, maar over Carplay kan ik je wel alles over vertellen. Het ingebouwde audiosysteem heeft visueel slechts een kleine upgrade gehad ten opzichte van de unit die er in 2011 al in zat en dus zijn de graphics van het type Playstation 2 en de interface zit vol kleine afgeronde knopjes, die eigenlijk niet op een touchscreen thuis horen. Sluit je de iPhone aan, dan ben je dat plots allemaal kwijt en heb je een strakke Apple-interface die beter past bij het schermpje achter je stuur, dat nieuw is en wel frisse graphics kent.
Ik raad je aan om je telefoon niet via Bluetooth aan te sluiten als je Carplay gebruikt, want dan willen Bluetooth en Apple nog wel eens ruzie krijgen over het kanaal waar de muziek over verstuurd moet worden. Met een knop op het stuur, krijg je Siri aan de lijn. Handig.
Geen enkele elektrische auto op de Tesla na heeft op dit moment een navigatiesysteem dat dynamisch laden meeneemt in je reis. De Jaguar i-Pace geeft wel op de rit aan langs welke laadpunten je rijdt en hoeveel procent acculading je dan nog hebt, maar zo mooi als bij Tesla werkt het nergens. Dat komt simpelweg omdat Tesla zelf eigenaar is van de Superchargers langs de snelweg en dus precies weet waar ze staan, of ze in bedrijf zijn of niet en hoeveel laadplekken er beschikbaar zijn.
Opel, Nissan, Hyundai en Volkswagen durven het allemaal niet aan om andermans infrastructuur te verweven in de navigatie-interface. Werkt een paal niet waar jij langs gestuurd wordt, dan heb je mogelijk een flink probleem en kun je Nissan de schuld geven. Een alternatieve optie is de app van Fastned. Die geeft precies aan hoe laat je bij welke palen van hen moet laden om op je eindbestemming te komen. Enige nadeel is dat je dan alleen Fastned gebruikt en er een hele kleine kans is dat je een meer strategisch geplaatste laadpaal overslaat.
Hij kan het ongetwijfeld, maar hij mag het niet. Omdat het bereik met een trailer zoveel kleiner is, durfden Opel en Nissan geen trekhaak te leveren bij hun elektrische auto's. Alleen een speciaal geval waar alleen een fietsendrager op mag, is een optie. Wil je elektrisch rijden met een trekhaak, dan heb je op dit moment alleen de Tesla Model X en de Jaguar i-Pace als optie.
Ik zou het graag doen Roy, maar de agenda is nogal vol. Woon je dichter in de buurt van Groningen, probeer het vooral met een tweet naar @rutgerm.