De markt voor slimme speakers blijft snel groeien. In het tweede kwartaal werden er wereldwijd 16,8 miljoen exemplaren verkocht.
Dat is 187 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen er 5,8 miljoen slimme speakers over de toonbank gingen. In het eerste drie maanden van dit jaar werden er 9 miljoen exemplaren verkocht, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys.
Marktleider is Google dat van april tot en met juni 5,4 miljoen exemplaren van zijn Google Home-speakers wegzette – goed voor een marktaandeel van 32,3 procent. Daarmee heeft het zoekbedrijf Amazon van de troon gestoten.
Amazon was een jaar geleden nog goed voor een marktaandeel van 82,3 procent met zijn Amazon Echo-speakers, maar moet het inmiddels doen met iets minder dan een kwart van de totale markt: toch nog altijd 4,1 miljoen exemplaren.
China en Apple HomePod
Op plaats 3 staat Alibaba (3 miljoen exemplaren, marktaandeel van 17,7 procent), terwijl Xiamo (2 miljoen, 12,2 procent) vierde is. Alibaba heeft in China meer dan de helft van de markt voor slimme speakers in handen, en ook Xiamo doet het erg goed in China. Volgens Canalys zal China op korte termijn de grootste afzetmarkt voor slimme speakers worden.
Apple valt met zijn HomePod buiten de topvier van Canalys, al meldde het bedrijf eerder wel dat het bedrijf in de VS op de derde plaats staat.
Bekijk ook onze review van de Apple HomePod
Volg Bright
Blijf op de hoogte: like Bright op Facebook en volg ons op Twitter.