Data is de vormgever voor het songfestival
De vormgeving voor het Eurovisie Songfestival 2020 door designer Clever Franke is gebaseerd op data en prestaties in vorige songfestivals.
Ontwerpbureau CleverFranke heeft de visuele identiteit ontworpen van het Eurovisie Songfestival 2020 in Rotterdam. Het ontwerp is geïnspireerd op data van het 65-jaar oude evenement waarbij 41 landen bij elkaar komen.
Data-gedreven ontwerp
Het design is volgens de organisatie van het Songfestival 'echt Dutch Design' en is simpel, intelligent, minimalistisch en experimenteel. Ook is de humor en ‘sparkle’ van de wedstrijd niet uit het oog verloren. In plaats van te kijken naar wat ons als land onderscheidt, wilden ze bij CleverFranke volgens Thomas Clever iets creëren dat alle deelnemende landen verenigt.
Het logo en de toepassingen op televisie, op de tram, op bandjes en alles wat er bij zo’n songfestival komt kijken zijn gebaseerd op de rijke historie gecombineerd met zelf ontwikkelde datavertalende software van CleverFranke.
Kleurrijke filmpjes
Dat pakt voor de filmpjes waarin de landen traditioneel worden gepresenteerd heel kleurrijk en vooral informatief uit. Je ziet bijvoorbeeld de afgelopen prestaties van het land terug in hun kleurcode. Dat zie je in deze video.