Duurtest Jeep Wrangler: opgefrist Amerikaans symbool
Deze maand rijdt Bright-autotester Rutger Middendorp in een icoon die dat heel graag laat weten: de Jeep Wrangler.
Voor je in de Jeep Wrangler gaat zitten laat de auto weten dat hij afstamt van een iconisch origineel. Op de velgen staat een afbeelding van de originele Willy's Jeep. Stap je in, dan staat hetzelfde plaatje op de pook van de automaat en druk je op de startknop, dan verschijnt ook het origineel die we kennen uit oorlogsfilms. Die transformeert op het beeldschermpje naar de auto waar jij nu in zit. We get it, Wrangler, je stamt af van de oer-Jeep.
Voor wie het niet wist, de naam Jeep komt van de afkorting G.P. dat staat voor General Purpose. Een auto gemaakt voor algemene doeleinden in het leger. De Wrangler stamt daadwerkelijk af van het origineel.
De infanteristen in 1943 moesten het wel doen zonder standaard negen speakers en een gigantische subwoofer van Alpine. Ook hadden ze geen climate control, cruise control, keyless entry, 18" lichtmetalen velgen en 8,4" infotainment systeem. Ruitenwissers waren al luxe destijds.
Als extra's hebben we dan Ocean Blue Metallic in plaats van zandgroen/beige voor 1195 euro. Het Launch Pack zorgt dat we de stoelen kunnen voorverwarmen. Lekker als je uit de zee bent gekropen om de 'Atlantikwall' te slechten. De lederen stoelbekleding geeft net dat stukje luxe dat je verdient hebt.
Energielabel G
Onze Wrangler Unlimited met 2 liter benzinemotor en 8-traps automaat kost kaal 87.740 euro en met opties 90.785 euro. Dat komt met name omdat we niet verder komen dan energielabel G en daarom 30.666 euro (toeval?) aan bpm moeten betalen. Vraag je je af waarom je niet zoveel Jeep Wranglers ziet? Dan komt het omdat deze auto bedoeld was om 60.000 euro te kosten, maar je 90.000 euro moet aftikken.
We rijden de komende vier weken in een opgefrist en luxe Amerikaans symbool in tijden van onrust. Volg onze updates.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest.