Duurtest Peugeot e-208: de conclusie
De elektrische Peugeot 208 is weer terug naar de eigenaar en Bright-autotester Rutger Middendorp bleef na een maand achter met de conclusies.
KIjk de review
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.
Voordat we aan de test van vier weken begonnen met de elektrische Peugeot 208 had ik mijn twijfels over deze auto. Waarom zou je in vredesnaam 5000 euro meer betalen aan een auto die in essentie gelijk is aan de elektrische Opel Corsa? Na vier weken weet ik waarom. Als je heel precies gaat rekenen is het eigenlijk niet 5000, maar 4300 euro. En als je dan de Opel Corsa ook met driefase lader neemt is het nog maar 3300 euro en kijk je dan naar de standaarduitrusting, dan blijft er een kleiner bedrag over. In een video binnenkort op ons YouTube-kanaal rekenen we het nog helemaal voor je uit.
Zie je de e-208 los van de Corsa, dan is het veel logischer om hem naast de Renault Zoe te bekijken. De auto's zitten in hetzelfde segment, kosten (als je de accu koopt van Renault) bijna hetzelfde en hebben een accupakket van bijna hetzelfde formaat. De Zoe kan sneller laden aan een gewone paal (22kW vs 11kW), de Peugeot kan sneller laden aan een snellaadpaal (46kW vs 100kW). De Zoe heeft meer laadruimte 338 vs 265 liter en is 13 centimeter hoger, waardoor je achterin wat rianter zit.
De meeste van deze verschillen zijn het gevolg van de benzinebroertjes van de 208. Die dwingen Peugeot (en Opel) om ruimte te maken voor een benzinemotor. De Zoe is er alleen met elektromotor en maakt dus slimmer gebruik van de beschikbare ruimte.
Toch zou ik tussen de twee kiezen voor de Peugeot. De nieuwere Fransman kan dan wel iets langzamer laden bij een gewone paal. Als je hem er een werkdag of een nacht aan hebt staan zit hij wel weer vol. Bovendien kunnen de meeste laadpalen geen 22kW afgeven, dus is dat voordeel voor de Zoe zelden echt van toepassing. Het snelladen met maximaal 100kW ga je bij de Fastned-laadstations wel merken. Zelfs als je aan een lader staat die maximaal 50kW aan kan, is je Peugeot nog sneller dan de Renault. Kies je voor één van de nieuwste palen dan kan hij dubbel zo snel laden. Dat ga je echt merken.
Maar de Peugeot heeft ook een sportievere zit. Bij de Zoe heb je het gevoel een beetje op de bok te zitten. Die 13 centimeter extra hoogte worden deels gebruikt voor het accupakket en deels om je lekker rechtop te laten zitten voor een goed zicht op de weg. Ik zit persoonlijk liever wat dichter op het asfalt. Dat de auto wat lichter is draagt ook bij aan het sportieve rijgedrag en de bonus is dat kekke 3D-dashboard.
Als we voor elke categorie auto's een plekje hadden in onze Bright Stuff-koopgids, dan zou deze Peugeot e-208 daar nu ook shinen. We hebben momenteel deze drie elektrische auto's in Bright Stuff staan: de Volkswagen e-Up! uit het A-segment, de Kia Soul uit het J-segment (kleinere SUV) en de Tesla Model 3 uit het D-segment. Zoek je een elektrische auto in dit B-segment formaat, dan raden we je deze Peugeot e-208 van harte aan.
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.