Eigenzinnig goed

Duurtest Peugeot e-208: infotainment met Franse logica

Duurtest Peugeot e 208: l'infotainment
5 oktober 2020 om 08:37
Laatste update: 5 oktober 2020 om 09:50

Bright-autotester Rutger Middendorp rijdt deze maand de volledig elektrische Peugeot 208. Vandaag bespreekt hij het infotainmentsysteem.

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.

Langzaam maar zeker kruipt het infotainmentsysteem van de meeste auto's vanuit de middenconsole richting het stuur. Zo ook bij de Peugeot. Ook boven je handen kun je nu zien welk liedje je luistert of waar je de bocht om moet. Zowel in vorm als in functie komt dat duidelijk uit dezelfde koker. Dat is niet altijd het geval. Soms kun je aan de auto zien dat team dashboard en team infotainment uit een andere cultuur komen. In de huidige Nissan Leaf lijkt het alsof het infotainmentsysteem in 1998 ontworpen is en het dashboardscherm in 2020. Bij de Peugeot e-208 is alles keurig in dezelfde frisse fonts en dunne lijntjes opgemaakt. 

Na een korte leercurve kun je alle belangrijke functies wel vinden. Maar er zitten een paar vreemde beslissingen tussen. Zo zitten er twee rijen knopjes achter elkaar waarvan de voorste voor de kachelbediening en andere "ouderwetse" dingen zijn. De rij daarachter zijn snelkoppelingen voor het infotainmentsysteem. Maar op de hoeken zit dan weer de stoelverwarming. Omdat deze knoppen er niet uitzien als knoppen, maar als labeltjes op een vlak plastic duurde het bij mij even voordat ik geregistreerd had wat de bedoeling was. Het is allemaal niet onoverkomelijk, maar ik moest toch wel een paar keer kijken voordat ik wist hoe ik bij de settings voor de climate control kwam. 

Let wel: dit zijn typisch dingen die je de eerste paar weken in de weg kunnen zitten. Het is niet zo dat ik zes keer moet klikken voordat ik de temperatuur kan veranderen. Dus na een beetje gewenning is dit geen obstakel meer, maar Franse logica. 

Rechtsonder zie je de dubbele rij knoppen

De app heeft dezelfde eigenzinnigheden. Het instellen daarvan ging op een manier die ik nog nooit heb meegemaakt. Ik moest in de auto zitten, met de bluetooth verbonden zijn en de kentekenkaart scannen. Het voelde allemaal bijzonder high tech en veilig moet ik zeggen en ondanks dat ik wat onzeker werd van het hele proces, lukte het allemaal in één keer. 

Maar daarna kon ik nog niet zien in de app of ik aan het laden was of aan het voorverwarmen. De e-Remote Control moest ik eerst binnen de app bestellen voor 0 euro. Prima, verdienmodelletje op de lange termijn, dat mag. Klik, clique et plus de clique en de e-Remote Control was toegevoegd. Hij werkte echter nog niet. De melding "de activering van de service vereist verschillende ritten van minimaal 20 minuten". De logica daarvan ontgaat me, maar dat is als nuchtere Groninger wellicht niet zo vreemd. Na 2 ritten van nog geen 10 minuten zag ik plots Opladen en Airco toegevoegd aan mijn app.

Die app doet alles wat je verwacht: laden monitoren of stopzetten, airco inplannen, vertellen waar je auto staat. Maar daarnaast heeft hij ook nog een overzicht van je ritten. Die kun je als zakelijk of privé markeren en daarmee een mooi overzichtje voor je declaraties maken. Nice. De gebruikershandleiding zit ook in de app, net als een mobiliteitspas waarmee je bijvoorbeeld met korting een busje kunt huren of een auto met trekhaak als je die nodig hebt. Ook het onderhoudsmoment is in de app te zien. Allemaal bijzonder logische toevoegingen die ik nog niet in andere apps gezien hebt. Alleen het "Nieuws van Peugeot" en "Afspraak en Taxatie" op de voorpagina van de app is een wat zendergerichte ingreep. 

De app MyPeugeot

Al met al is de e-208 op infotainmentgebied prima voor elkaar. De radio schakelt vanzelf naar DAB als dat beter ontvangst geeft dan FM. Sluit je iPhone aan en je hebt meteen al je apps in beeld. En als je die app eenmaal met hekserij en een regendans aan de praat hebt, is dat ook een handige toevoeging. Ik hoef alleen niet na elke rit een pushbericht, Peugeot.

Volgende week lees je de conclusies van onze maand met de elektrische 208.  

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.