Google krijgt boete voor misleidende rangschikking hotels
Google moet in Frankrijk een boete van 1,1 miljoen euro betalen. Het bedrijf zou in het verleden met zijn ranglijsten voor hotels consumenten hebben misleid.
Dat bleek uit onderzoek van het Franse ministerie van Financiën en de Franse fraudewaakhond DGCCRF.
In plaats van de officiële classificatie plaatste Google een aangepaste ranglijst die volgens de eigen criteria was opgesteld. Daarop kreeg Google een tik op de vinger. De Ierse en Franse tak van Google hebben de boete geaccepteerd.
De zaak kwam aan het rollen na klachten van hotels. In het onderzoek werden de beoordelingen van 7500 hotels op Google vergeleken met de officiële ranglijsten die door het Franse toerismebureau Atout France werden uitgegeven. Daaruit bleek dat Google op zijn eigen manier ook één tot vijf sterren uitdeelde aan accommodaties, maar die kwamen niet overeen met de officiële cijfers.
Volgens fraudewaakhond DGCCRF was deze praktijk, "bijzonder schadelijk" voor consumenten, maar ook voor hoteliers die ten onrechte een mindere klassering kregen volgens de Google-ranglijst.
Sinds september 2019 gebruikt Google overigens de officiële ranglijst van Atout France.
Google dominant op reclamemarkt
Google ligt in meerdere landen onder vuur vanwege de dominante positie die het bedrijf heeft op de online-advertentiemarkt. Onder andere de Europese Commissie en toezichthouders in de VS doen daar onderzoek naar.
Brussel heeft Google al drie keer grote boetes gegeven. Dat gebeurde wegens het bevoordelen van zijn eigen zoekmachine (2,42 miljard euro) en zijn mobiele systeem Android (4,34 miljard euro). En in 2019 kreeg het bedrijf een boete van 1,49 miljard euro vanwege het voortrekken van de eigen advertentieverkoopdienst AdSense ten opzichte van andere advertentieverkopers.