Duurtest Volvo XC40 P8 Recharge: deze of de Polestar 2?
Deze maand rijdt Bright-autotester Rutger met de Volvo XC40 P8 AWD Recharge: een volledig elektrische SUV van de Zweedse automaker. De hele week vroeg hij zich af of hij liever deze of de Polestar 2 zou rijden?
Kijk onze review:
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.
Voordat ik in de elektrische XC40 stapte dacht ik met zekerheid te kunnen zeggen dat je beter een Polestar 2 kunt kopen. Deze halfbroer met dezelfde onderhuidse techniek is er alleen als elektrische auto en vaak betekent dat meer binnenruimte en betere prestaties. De XC40 is er ook met een brandstofmotor en dus is het ruimtegebruik niet optimaal. Bovendien is hij hoger en vangt dus meer wind en verbruikt dus meer stroom. Alle punten gaan dus naar Polestar zou je zeggen.
Maar na anderhalve week in de XC40 P8 weet ik het zo net niet. Ik vind de XC40 mooier om te zien dan de Polestar. Die weet voor mijn gevoel niet helemaal of hij nou een hatchback of een crossover of een SUV wil zijn. De XC40 daarentegen is een prachtig gebeeldhouwd karretje. Beide auto’s hebben Android als besturingssysteem, maar bij de Polestar heb je vier vlakjes die er uitzien als Windows 3.11, bij de XC40 is het bijna niet te onderscheiden van het fabuleuze infotainmentsysteem dat andere Volvo’s hebben, met vier balken onder elkaar.
Beide auto’s hebben een frunkje die onhandig is in gebruik omdat je de motorkap open moet doen. Dus alleen voor je backup stroomkabel gebruik je die. Wat betreft de rest van de binnenruimte, de bagageruimte van de Polestar is 8 liter kleiner en met de bank neergeklapt zelfs 278 liter kleiner. Terwijl de Polestar 18 centimeter langer is. Omdat de XC40 zo hoog is, zit je bovendien achterin als volwassene minstens zo goed.
De Polestar heeft een WLTP-rating van 480 km, terwijl onze Volvo 430 km haalt. Omdat hij wat hoger is zal dat met wind tegen nog iets meer tegenvallen dan bij zijn halfbroer. Maar 10 procent minder actieradius is te overzien.
Ik weet dat mijn voorkeur voor de looks van de Volvo subjectief zijn en deels te maken hebben met gewenning. Een Polestar ziet eruit als een Volvo met een ontbrekend logo. De koplampen zijn Volvo, de grille is Volvo, alleen ontbreekt er een diagonale streep met een logootje in het midden. Net als ik de eerste Porsche Panamera alleen kan zien als een Porsche 911 die te lang is, zie ik de Polestar als een Volvo zonder voortanden.
En ik zou prima kunnen leven met een Volvo zonder voortanden, als je niet voor bijna hetzelfde geld deze fraaiere Volvo mét voortanden kon kopen.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.