Twitter kondigt abonnement met extra functies aan
Twitter heeft het betaalde abonnement Twitter Blue aangekondigd. Voor 3 dollar per maand kunnen gebruikers onder meer tweets aanpassen, maar alleen binnen een korte tijd na het maken van een bericht.
De komst van Twitter Blue lekte eerder deze maand al uit, waarna ook de prijs bekend werd: 2,99 euro of dollar per maand. Nu is Twitter Blue officieel aangekondigd. Twitter noemt het betaalde abonnement 'een oplossing voor de mensen die Twitter het meest gebruiken'.
De langverwachte 'aanpasfunctie' in Twitter Blue is in feite een vertraging op het verzenden van tweets. Betalende gebruikers die op 'Tweet' drukken, krijgen hun bericht te zien terwijl er een timer meeloopt. De tweet kan dan worden nagekeken, en voor het aflopen van de timer worden teruggetrokken. De duur van de timer kan door de gebruiker ingesteld worden, tot maximaal 30 seconden. Diensten als Gmail werken al langer met een dergelijke vertraging tussen het drukken op verzenden en het daadwerkelijk verzenden van een bericht.
De nieuwe functie komt eerst in Australië en Canada beschikbaar.
Bladwijzers en leesmodus
Abonnees op Twitter Blue krijgen ook een bladwijzermap waarin zij tweets kunnen opslaan in verschillende lijsten. Dat moet het terugvinden van bepaalde tweets volgens Twitter makkelijker maken.
Een speciale leesmodus knoopt Twitter-threads of 'draadjes' aan elkaar, zodat één lange tekst ontstaat. Dat moet de leesbaarheid van de tweet-reeksen verbeteren.
Betalende gebruikers krijgen daarnaast de mogelijkheid om andere app-pictogrammen voor de Twitter-app in te stellen, en de app in andere kleuren weer te geven.
Nog geen sprake van reclamevrij
De uitrol in Australië en Canada is volgens Twitter bedoeld om meer inzicht te krijgen in het abonnement. Het abonnement kost 4,49 Australische dollar of 3,49 Canadese dollar per maand, beide een kleine 3 euro. Het is niet bekend wanneer de betaalde functie in meer landen beschikbaar komt.
Twitter meldt ook niet of betalende abonnees nog advertenties te zien krijgen op Twitter. Tot nu toe waren advertenties veruit de belangrijkste inkomstenbron voor Twitter. Ook is er bij de onthulling van Twitter Blue nog geen sprake van de vermeende functie om sites zonder abonnement te bekijken. Twitter zou daarvoor gebruikmaken van de technologie van het onlangs overgenomen Scroll. Dat bedrijf laat gebruikers de advertenties op websites als het ware afkopen, als een legitiem alternatief voor advertentieblockers.