Instagram zet nieuwe accounts jongste gebruikers standaard op privé
Als jongeren onder de 16 jaar een nieuw Instagram-account aanmaken wordt dat account voortaan standaard op privé ingesteld. Facebook en Instagram gaan ook het tonen van gerichte reclames aan jonge gebruikers beperken.
Facebook en Instagram hebben een reeks maatregelen ter bescherming van jonge gebruikers aangekondigd. Bij het registreren worden accounts van gebruikers onder de 16 jaar vanaf nu op privé gezet. Daardoor moeten mensen hen eerst een volgverzoek sturen voordat ze hun berichten kunnen zien.
Dit moet volgens Facebook voorkomen dat jonge mensen zomaar in aanraking komen met volwassenen met wie ze geen contact willen hebben. Tieners die liever een openbaar profiel willen hebben, kunnen dat overigens alsnog zelf instellen. Instagram toont alle jonge gebruikers met een openbaar account binnenkort ook een melding met uitleg over de voordelen van het overschakelen naar een privé-account.
Verdachte volwassenen opsporen
Instagram wil het moeilijker maken voor 'verdachte' volwassenen om ongewenst contact te maken met jonge gebruikers. "We willen niet dat jonge gebruikers te maken krijgen met ongewenste DM's of opmerkingen van vreemden", schrijft Instagram. Het sociale medium gaat een nieuwe tool inzetten om automatisch mogelijk verdachte accounts van volwassenen te detecteren. Dat moet voorkomen dat die volwassenen via de app kunnen communiceren met tieners.
"We creëren een extra buffer rond jonge mensen", zegt Karina Newton, hoofd overheidsbeleid van Instagram, tegen NBC. "We proberen erachter te komen of een volwassene verdacht gedrag vertoont."
'Leeftijd bepalen door tekstanalyse'
Facebook wil gebruikers niet naar een kopie van hun officiële identiteitsbewijs vragen. Het bedrijf heeft eigen systemen ontwikkeld om te bepalen of iemand jonger dan 18 jaar is. Daarbij kijkt het onder andere met behulp van kunstmatige intelligentie naar de teksten die gebruikers in de app schrijven. Er wordt geen analyse van gezichten uitgevoerd, zegt Newton.
De technologie wordt ook gebruikt om accounts van gebruikers die mogelijk jonger dan de toegestane minimumleeftijd van 13 jaar zijn op te sporen en deze te verwijderen.
Als Facebook meer informatie nodig heeft om de leeftijd te bepalen, kunnen gebruikers in de toekomst bewijzen van hun leeftijd sturen via een nieuw menu. Hoe dit precies werkt, heeft Facebook nog niet gezegd. Het bedrijf noemt dit nog "werk in uitvoering".
Geen gerichte reclames voor jongeren
Facebook beperkt ook de mogelijkheden van adverteerders zodat het moeilijker wordt om advertenties te richten op gebruikers onder de 18 jaar. Adverteerders kunnen voortaan niet meer zien welke sites en apps die jonge mensen gebruiken en wat hun interesses zijn.
Als gebruikers 18 jaar oud worden, krijgen ze de keuze om de gepersonaliseerde advertenties op de platforms van Facebook weer aan te zetten.
Instagram-versie voor kinderen in de maak
Facebook zegt ook verder te werken aan een versie van Instagram voor kinderen onder de 13 jaar. "De realiteit is dat deze kinderen online zijn. We willen ervaringen bouwen die speciaal voor hen zijn ontworpen en die door ouders beheerd kunnen worden."
Het plan voor een kinderversie van Instagram stuitte eerder op kritiek van belangenorganisaties voor het welzijn van kinderen. Ook officieren van justitie uit veertig Amerikaanse staten hebben Facebook opgeroepen van het plan af te zien. Sociale media kunnen volgens hen schadelijk zijn voor 'het fysieke, emotionele en mentale welzijn van kinderen'. Ook zijn er zorgen over zaken als cyberpesten, ongepaste uitingen en seksuele intimidatie.
Volg Bright ook op Instagram voor meer tech-nieuws