Overheid VS onderzoekt Tesla Autopilot na ongelukken
Amerikaanse autoriteiten zijn een formeel onderzoek gestart naar de semi-zelfrijdende Autopilot-functie in de elektrische auto's van Tesla.
De Amerikaanse toezichthouder NHTSA kondigde aan Tesla's Autopilot-software te gaan onderzoeken. Sinds januari 2018 zou het systeem betrokken zijn geweest bij zeker elf aanrijdingen.
Het onderzoek van de NHTSA gaat over Tesla-auto's die tussen 2014 en 2021 zijn gemaakt. In totaal gaat het om 765.000 auto's van het type Tesla Model Y, Model S en Model 3.
Ongelukken
Bij de elf crashes, die veelal plaatsvonden toen het donker was, raakten 17 mensen gewond. Er viel één dodelijk slachtoffer te betreuren.
De NHTSA heeft de afgelopen jaren met speciale crashonderzoeksteams individuele Tesla-ongelukken bestudeerd. Het gaat om zeker dertig aanrijdingen waarbij Tesla's betrokken waren. Daarbij bestaat het vermoeden dat ze verband houden met Autopilot. Volgens de toezichthouder is bevestigd dat de functie aan stond op het moment dat de aanrijdingen plaatsvonden. Tesla heeft nog niet gereageerd.
Doel is volledig zelfrijdend
De Autopilot-functie van Tesla moet op termijn volledig zelfrijdend worden. Tot die tijd kan de Autopilot de wagen op zelfstandig op de weg houden en van baan wisselen.
Daarbij moeten chauffeurs hun handen aan het stuur en hun ogen op de weg houden. Tesla controleert dat via druksensoren op het stuur en waarschuwt bestuurders als ze te lang hun handen van het stuur hebben.
Controle met camera's
Tesla voegde onlangs ook controle met de camera's in de achteruitkijkspiegel in voor de Model 3 en Model Y. Die controleren de chauffeur automatisch als Autopilot wordt aangezet. De gegevens die de camera gebruikt verlaten volgens Tesla de auto niet. Chauffeurs die niet opletten, krijgen van de auto een waarschuwing.
De cameracontrole moet lastiger te foppen zijn dan de stuursensoren. Tesla-eigenaren bedachten de afgelopen jaren verschillende trucjes om zonder meldingen handsfree te kunnen rijden, iets dat Tesla ten strengste afraadt.
Kritiek
Tesla kreeg de afgelopen jaren wel kritiek dat geen strenger controlesysteem inbouwde, omdat het gebruik van die trucjes bekend was. Tesla-topman Elon Musk zei eerder dat technieken om de ogen van chauffeurs in de gaten te houden niet effectief zouden zijn.
De NHTSA beval onlangs alle autofabrikanten om ongelukken met autonome voertuigen of gedeeltelijk geautomatiseerde rijhulpsystemen te melden.