Facebook en Ray-Ban onthullen slimme bril
Facebook en Ray-Ban hebben de slimme bril met de naam Ray-Ban Stories aangekondigd. De bril heeft ingebouwde camera's voor het maken van foto's en filmpjes en is ook in Nederland te koop.
De Ray-Ban Stories hebben twee 5 megapixel-camera's, die aan de voorkant in de hoeken van het montuur rond de brilglazen zitten. Het maken van een foto kan door te zeggen 'Hey Facebook, maak een foto'. Op de bril gaat een ledlampje branden als er een foto of video wordt gemaakt. De maximale lengte van filmpjes is 30 seconden.
De slimme bril heeft ook speakers en drie microfoons voor het luisteren naar muziek of podcasts en het voeren van telefoongesprekken. De bril is draadloos te koppelen aan een smartphone, waarna de gemaakte foto's en video's via een app zijn te delen met onder meer Facebook, Instagram, WhatsApp, Twitter, TikTok en Snapchat.
329 euro
De Ray-Ban Stories verschijnen in versies met klassieke Ray-Ban-frames, zoals Wayfarer, Round en Meteor, in zes kleuren, en zowel als een normale bril en een zonnebril. Er zijn ook varianten met gepolariseerde glazen en glazen op sterkte. De bril is op te laden in een speciaal doosje.
In Nederland zijn de nieuwe Facebook-brillen online te koop, vanaf 329 euro.
Snapchat
Met de ingebouwde camera's lijkt de Ray-Ban Stories op de slimme zonnebrillen die Facebook-concurrent Snapchat de afgelopen jaren op de markt bracht. Die Snapchat Spectacles waren tot nu toe geen verkoopsucces.
"Wij denken al lange tijd dat een bril een belangrijk onderdeel kan zijn van het bouwen van het volgende computerplatform", zei Facebook-ceo Mark Zuckerberg vandaag in een video over de nieuwe gadget.
'Verbonden blijven met vrienden'
Facebook kondigde de samenwerking met brillenfabrikant EssilorLuxottica, waar Ray-Ban een onderdeel van is, in september 2020 aan. De bril zou mensen 'helpen om verbonden te blijven met hun vrienden en familie'.
De slimme Ray-Bans bieden geen augmented reality (AR), waarbij er beelden op de werkelijkheid worden getoond. Er is geen schermpje in de brilglazen ingebouwd, zoals bijvoorbeeld bij de Google Glass en de Focals.
Volwaardige AR-bril ook in de maak
Facebook ontwikkelt intussen wel augmented reality-technologie voor brillen, maar dat leidt pas later tot een consumentenproduct. De nieuwe Ray-Bans zijn slechts een tussenstap, zei een topman van Facebook in maart.
Naast de Ray-Bans werkt Facebook ook aan de Aria-bril. Dat moet een volwaardige augmented reality-bril worden met ingebouwde camera's, microfoons en wifi-technologie. Een 'kwaliteitsbril' met interactieve augmented reality-mogelijkheden zou volgens Facebook nog jaren op zich laten wachten.
Volgens jarenlange geruchten werkt Apple ook aan een eigen AR-bril, die zou samenwerken met de iPhone.
VR-brillen en virtueel vergaderen
Naast AR-brillen, die beelden projecteren op de wereld om je heen, maakt Facebook-bedrijf nieuwe VR-app Workrooms voor werken en vergaderen op afstand.
Workrooms is volgens Facebook een eerste stap in de richting van de "metaverse", die topman Mark Zuckerberg onlangs aanprees. Metaverse is een gedeelde virtuele ruimte waarin de realiteit wordt gecombineerd met de virtuele wereld.