Smart glasses

Facebook en Ray-Ban komen met slimme bril

slimme bril ray-ban facebook ar
17 september 2020 om 11:28
Laatste update: 17 september 2020 om 11:46

Facebook en brillenfabrikant EssilorLuxottica werken samen aan een slimme bril die volgend jaar onder het merk Ray-Ban op de markt moet komen.

Facebook en EssilorLuxottica, dat behalve Ray-Bans ook de brillen van merken als Oakley, Armani en Versace maakt, hebben een samenwerking bekendgemaakt. Het eerste product wordt een slimme bril van Ray-Ban, die mensen moet 'helpen om verbonden te blijven met hun vrienden en familie'.

Volgens de bedrijven combineert de nieuwe bril 'innovatieve technologie en een hippe modestijl'. De productnaam, details en prijzen worden pas kort voor de introductie in 2021 bekend.

Het is nog niet duidelijk wat de bril precies kan. Wel zegt Facebook dat er nog geen scherm ingebouwd zal zijn en dat de bril draadloos moet samenwerken met een smartphone. Facebook bracht de afgelopen jaren zelf al zonnebrillen met ingebouwde camera's op de markt. 

AR-bril 

Facebook test intussen ook een nieuwe bril met augmented reality (AR), die informatie over de werkelijkheid kan tonen. De Aria-bril heeft ingebouwde camera's, microfoons, gps, bluetooth en wifi. De bril is deels te bedienen met handgebaren, die door de camera's worden herkend. Het prototype wordt nog alleen getest door medewerkers van Facebook en partnerbedrijven. 

Facebook hoopt met enkele functies de zorgen rond privacy tegemoet te komen. Als de bril aan het opnemen is, gaat een wit ledje branden, zodat omstanders dit zien. Ook kan de camera automatisch gezichten en kentekenplaten vervangen.

Facebook denkt aan toepassingen als het tonen van informatie over producten in winkels en instructies voor navigatie. Een bril met 'echt goede' interactieve augmented reality laat volgens Facebook nog wel '5 tot 10 jaar' op zich wachten.

Google Glass

De functies van het prototype van Facebook doen denken aan die van de Google Glass. De eerste versie van de Google-bril kreeg veel kritiek, doordat omstanders zich snel ongemakkelijk voelden door de ingebouwde camera.

Google kwam later met nieuwe versies van de Glass bedoeld voor gebruik binnen bedrijven. De Google Glass wordt onder meer gebruikt in distributiecentra en fabrieken. De bril helpt werknemers om snel de weg te vinden of met instructies.

Apple-bril

Ook andere grote techbedrijven, waaronder Amazon, Microsoft en Apple, ontwikkelen nieuwe slimme brillen. Over de AR-bril van Apple gaan al jaren geruchten maar is nog niet duidelijk of en wanneer het bedrijf zo'n product op de markt brengt.

Slimme brillen: is dit de toekomst?